Apple På Teknologitoppen 

Apple på omdømmetoppen innen teknologi og telekom

Apple er den aktøren som har best omdømme hos det norske folk blant tele- og teknologiselskapene. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Apple får en omdømmescore på 77,7 poeng av 100 mulige. Nykommeren på listen, Tesla, har sektorens nest beste omdømme.
– Befolkningen vurderer disse to selskapene som mest innovative av de selskapene vi har målt. I tillegg rangeres Tesla høyest på ledelse og Apple best på dimensjonen «økonomi», sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Tele- og bredbåndsleverandørene bedrer omdømmet

Alle tele- og bredbåndsselskaper som ble målt i fjor har forbedret sitt omdømme i løpet av det siste året. Telia får en omdømmescore på 74,5, som er en økning på 2 poeng. TV- og bredbåndsleverandøren Canal Digital økte med 4 poeng og har samme omdømmescore som morselskapet Telenor på årets måling. Begge har 67,7 poeng. Nykommeren på listen, Get, har en omdømmescore på 64,8 poeng.
– Disse selskapene får høy score på mange rasjonelle dimensjoner, men når det kommer til befolkningens tillit, respekt, beundring og gode følelse for dem, er det et stykke opp til selskapene på toppen av listen, sier Apeland.

Tele-og teknologiselskapene som ble målt er:

  • Apple, 77,7 poeng (80,4 i fjor)
  • Tesla, 75,9 poeng (ny)
  • Telia, 74,5 poeng (72 i fjor)
  • Canal Digital, 67,7 poeng (63,8 i fjor)
  • Telenor, 67,7 poeng (66,1 i fjor)
  • Get, 64,8 poeng (ny)

Freia på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Freia. De har en omdømmescore på 86,3 poeng.
– Med unntak av noen få selskaper er omdømmet til norske selskaper rimelig stabilt. To tredjedeler av Norges mest synlige selskaper har et godt eller fremragende omdømme. Årsaken er blant annet at de fleste av dem er blitt bedre til å lytte og flinkere til å bruke det de hører til å justere sin adferd. Det som er nytt de siste årene, er at bedriftene har fått flere muligheter til å lytte. Gjennom å analysere egne og andres data tilpasser de produkter og tjenester til kundenes behov og forventninger. Økt dialog i sosiale medier er også effektivt for å forstå kundene bedre og endre seg, sier Apeland.

Les mer: Freia har Norges beste omdømme.


RepTrak Norge 2018: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute).

Les mer:

Freia har Norges beste omdømme

Hurtigruten med beste omdømme blant transportselskapene

Mat og drikkeprodusenter topper omdømmemåling

Sbanken og Gjensidige på topp innen bank og forsikring

Vinner dagligvareslaget: KIWI på omdømmetoppen