Digitalrådgiver Anna Heumrønningen Gir Deg åtte Tips For Brukervennlige Nettsider.
Digitalrådgiver Anna Heumrønningen gir deg åtte tips for brukervennlige nettsider.

Åtte tips for brukervennlige nettsider

– Nøkkelen til å lage en brukervennlig nettside, er god kunnskap om målgruppen og hva de ønsker å oppnå ved å besøke siden, sier Anna Heumrønningen, rådgiver i Apelands digitalgruppe. Hun deler åtte enkle råd som kan hjelpe deg på veien.

Apeland får stadig forespørsler fra kunder om hvordan de kan forbedre og utvikle sine nettsider. Anna Heumrønningen i digitalgruppen har flere tips og råd til hvordan nettsidene kan bli mer brukervennlige.

Åtte råd for brukervennlige nettsider

1. Kjenn brukerne
Lag en liste over hvem målgruppene er, og hvilke oppgaver de trenger å utføre.

2. Vis hvem du er

Bli enige om tre personlighetstrekk for virksomheten, og sørg for at tekst, bilder og design passer med denne personligheten.

3. Vær rett på sak

Fjern innhold som ikke hjelper målgruppen til å nå målene sine.

4. Ikke eksperimentér

Følg konvensjonene for design og plassering av elementer.

5. Gjør det enkelt

Gjør det lett å se hvor man er på nettsiden, hva man kan gjøre og hvorfor.

6. Velg riktig uttrykk

Pass på at designet stemmer med personligheten til selskapet.

7. Tenk flere plattformer

Sørg for at nettsiden også er enkel å lese og bruke fra mobil og nettbrett.

8. Vær tilgjengelig

Gjør nettsiden tilgjengelig for alle, uavhengig av funksjonsevne, ved å følge kravene til universell utforming.