Hurtigruten Seiler Inn På Omdømmetoppen

Beste omdømme i havn for Hurtigruten

Hurtigruten er det transportselskapet som har best omdømme hos det norske folk. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute. Ryanair har det dårligste omdømmet av transportselskapene som er målt.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge.
Hurtigruten får en omdømmescore på 85,4 poeng av 100 mulige, og er blant selskapene i Norge med et fremragende omdømme.

Transportselskapene godt representert

– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og Hurtigruten leverer varene.  Gledelig er det at også SAS har kommet opp i kategorien «fremragende omdømme». SAS fikk 80,1 poeng i årets måling, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Selskapene som ble målt i transportbransjen er:

  • Hurtigruten, 85,4 poeng (86,0 poeng i fjor)
  • SAS, 80,1 poeng (78,5 poeng i fjor)
  • Widerøe, 79,3 poeng (84,8 poeng i fjor)
  • Flytoget, 77,2 poeng (81,0 poeng i fjor)
  • NSB, 72,4 poeng (68,3 poeng i fjor)
  • Norwegian, 72,3 poeng (76,7 poeng i fjor)
  • Ruter, 70,8 poeng (65,8 poeng i 2016)
  • Ryanair, 47,0 poeng (48,1 poeng i fjor)

SAS med fremragende omdømme for første gang

SAS får 80,1 poeng, noe som gjør at flyselskapets omdømme for første gang betegnes som fremragende.
– Da vi målte omdømmet til norske virksomheter for første gang i 2004 havnet SAS på nest siste plass av de 16 selskapene vi da målte. SAS har etter den gangen hatt en svært hyggelig reise mot et stadig bedre omdømme, sier Apeland.
Det største fallet blant transportselskapene har Widerøe. Selskapet falt med 5,5 poeng i forhold til i fjor, men er fortsatt selskapet med tredje best omdømme av de mest synlige selskapene.

Rynair forblir på bunn

Ryanair er fortsatt den minst populære reiselivsaktøren som er målt, og er et av to selskaper som havner i kategorien «svakt omdømme».
– Årets måling byr heldigvis også på en trøst for de som ikke er elsket: Det er mulig å drive god butikk også med et dårlig omdømme. Ryanair er det beste beviset på dette. De har et stabilt, svakt omdømme, og har faktisk sunket ytterligere ett hakk ned siden i fjor, mens forretningen tilsynelatende går strålende, sier han.

Freia på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Freia. De har en omdømmescore på 86,3 poeng
– Med unntak av noen få selskaper er omdømmet til norske selskaper rimelig stabilt. To tredjedeler av Norges mest synlige selskaper har et godt eller fremragende omdømme. Årsaken er blant annet at de fleste av dem er blitt bedre til å lytte og flinkere til å bruke det de hører til å justere sin adferd. Det som er nytt de siste årene, er at bedriftene har fått flere muligheter til å lytte. Gjennom å analysere egne og andres data tilpasser de produkter og tjenester til kundenes behov og forventninger. Økt dialog i sosiale medier er også effektivt for å forstå kundene bedre og endre seg, sier Apeland.

Les mer: Freia har Norges beste omdømme.

 

RepTrak Norge 2018: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute)

Les mer: 

Freia har Norges beste omdømme

Hurtigruten med beste omdømme blant transportselskapene

Mat og drikkeprodusenter topper omdømmemåling

Sbanken og Gjensidige på topp innen bank og forsikring

Vinner dagligvareslaget: KIWI på omdømmetoppen