Ole Christian Apeland
Ole Christian Apeland (Foto: Kommunikasjonsforeningen)

Derfor bruker «alle» rådgivere

For noen år siden kunne man høre kommunikasjonsledere si at de ikke brukte eksterne rådgivere. Det er sjelden i dag. Hvorfor? Ole Christian Apeland har skrevet et nytt innlegg til PRprat.no.

Mitt inntrykk er at de aller fleste kommunikasjonsansvarlige nå ser verdien av eksterne ressurser, på samme måte som de andre i ledergruppen bruker eksterne ressurser for å kvalitetssikre områder som juss, økonomi og IKT.

Min erfaring er at det er fem vanlige og gode grunner til å bruke eksterne kommunikasjonsrådgivere:

1. Et annet perspektiv

Eksterne rådgivere ser deg og virksomheten din fra utsiden, og har dermed et annet bilde enn deg. Alle i en organisasjon blir ”husblinde” og har derfor stor nytte av en ekstern samtalepartner, særlig når det gjelder ekstern kommunikasjon.

2. Fersk kompetanse

Erfarne rådgivere har arbeidet med svært mange virksomheter og nær sagt alle typer situasjoner. Dessuten holder de løpende kontakt med mange virksomheter til enhver tid. Selv om du er en erfaren kommunikasjonsleder, vil en god rådgiver alltid tilføre ny kunnskap.

3. Nødvendig og rimelig kapasitet

Når viktige ting skjer i en virksomhet, skjer det ofte mye samtidig. Eksterne rådgivere sikrer at du får gjort alt i tide, samtidig som du sparer penger ved å ikke måtte bemanne for ”toppene”. Langsiktige relasjoner til rådgivere sikrer også kontinuitet når ansatte kommer og går.

4. Verdifull kreativitet

Gode ideer er gull verdt. Kommunikasjonsbyråer er gode til å utvikle gode ideer, og et kreativt byrå vil alltid komme opp med andre ideer enn en intern stab. Det er alltid verdifullt å ha en god, kreativ kilde.

5. Et tegn på kvalitet

Ved å bruke eksterne rådgivere sikrer du kvaliteten i arbeidet ditt. Dessuten viser du din leder og dine medarbeidere at du sikter høyt, er åpen for impulser, og ikke er en som tror du kan alt best selv. Den gamle frasen om at den som tror han er ferdig utlært, ikke er utlært, men ferdig, gjelder fortsatt. Smarte ledere er alltid på jakt etter ny kunnskap, og bruk av rådgivere er et bevis på det.

Som sagt er det stadig sjeldnere jeg møter kommunikasjonsfolk som ikke bruker rådgivere. Når det skjer, er forklaringen vanligvis at de ikke har økonomi til det. Jeg tror dette skyldes en myte om at det alltid koster titusenvis av kroner å bruke oss. Det er synd at denne oppfatningen skal være en barriere. Min erfaring er at alle kan få god hjelp for noen få tusen kroner, og at man opplever stor verdi selv om man bare kjøper én time med råd. Mange av oss arbeider også gratis for gode formål. Derfor er økonomi ingen grunn til å ikke ha gode hjelpere på utsiden.