Anne Marit Bjørnflaten, Kommunikasjonsdirektør I Hurtigruten, På Apelands Frokostseminar I Oktober 2017

Har droppet sugerør på skipene

– Vi kan ikke bare si at vi er opptatt av miljøet, vi må vise det, sier kommunikasjonsdirektøren i Hurtigruten. Selskapet har erklært krig mot plast og fjernet alle sugerør.

Hurtigruten er både en lokal merkevare mange nordmenn har et forhold til, og et selskap som konkurrerer om internasjonale kunder.

– Dette gjør at vi i kommunikasjon vår må jobbe både superlokalt og veldig globalt, fortalte kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten på Apelands frokostseminar om målrettet omdømmearbeid.

Har erklært krig mot plast

Hun fortalte at historiefortelling står i fokus i alt de gjør. I tillegg til historiefortelling er Hurtigruten i sitt omdømmearbeid også opptatt av at de ikke bare kan si at de er opptatt av noe, de må vise det.

–Vi har erklært krig mot plast og kuttet ut alt av plastemballasje på skipene våre, også sugerørene. Vi kan ikke bare si at vi er opptatt av miljø, vi må vise det, sa Anne Marit Bjørnflaten.

Bjørnflaten mener RepTrak gir unik innsikt, og i Hurtigruten bruker de innsikten bevisst i kommunikasjonsarbeid. Hurtigruten har også innført omdømme som en KPI som hele selskapet skal måles på.

Høydepunkter fra Apelands frokostseminar

I 2017 troner Finn.no, TINE og Hurtigruten på omdømmetoppen. De arbeider målrettet med omdømmearbeid, og delte noen av sine fremgangsmåter på Apelands frokostseminar 18. oktober.

I videoen nedenfor får du noen av høydepunktene: