En krise er lederens eksamen. Da kan man vise hva man kan, og hva man står for. Mange bedriftsledere er gode til å holde hjulene i gang under koronakrisen, men få har så langt utnyttet mulighetene til å gjøre et rykk i markedet, skriver Ole Christian Apeland i denne kronikken (publisert i Dagens Næringsliv 24.04.2020).
TINE og IKEA er bedriftene som er best likt i Norge. Fretex oppfattes som best på samfunnsansvar og klima, mens Vy faller mest i omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge 2020 fra Apeland.
Varme følelser for det norske er ikke begrenset til nasjonaldagen. 13 av de 16 selskapene med fremragende omdømme i årets store omdømmeundersøkelse er norske, skriver Ole Christian Apeland i denne kronikken (publisert i Dagens Næringsliv 17.05.19).
– Omdømmet er virksomhetens viktigste verdi, fordi det påvirker folks velvilje og støtte. Jo bedre omdømme du har, jo flere vil handle hos deg og anbefale deg, sa Ole Christian Apeland på Omdømmedagen.
Å figurere på avisenes forsider, i radio- og TV-sendinger og sosiale medier er belastende, og får dramatiske konsekvenser for de involverte. Hvordan kan du best støtte mennesker som opplever mediepress? Fanny Duckert ved Universitetet i Oslo var på Omdømmedagen for å gi oss svaret.
Mange virksomheter frykter de yngre målgruppene, samtidig som disse blir stadig viktigere å nå. De unge oppleves som komplekse og illojale mot merkevarer, men er det virkelig slik? På Omdømmedagen 2018 ga Rebecca Goodchild i Apeland gode råd for hvordan din virksomhet kan bli elsket av de unge.
Resultatene fra RepTrak Norge 2018 viser at Freia har Norges beste omdømme, DNB er årets klatrer, mens Stormberg er årets stayer – og har vist seg å holde et solid omdømme over tid. Men hvordan jobber vinnerne for å sikre seg et godt omdømme?
Å skifte selskapsnavn er ingen enkel affære. Representanter fra Sbanken, Telia, Circle K og Days Like This delte sine erfaringer på Omdømmedagen. Selv om de hadde ulikt utgangspunkt for navnebyttene, hadde de alle ett klart råd til lytterne: Gjør en god jobb internt!
Podcast fra Omdømmedagen 2018! Hør Hans-Petter Nygaard-Hansen fra Mediapuls, Hege Rognlien fra TINE, Per Roskifte fra NorgesGruppen ASA og Andreas Bryn Edesberg fra Deloitte Norge diskutere hvordan podcast kan bidra til å styrke virksomhetens omdømme.