OmdmmeDiagram2017

Finn.no har Norges beste omdømme for tredje år på rad

Finn.no er igjen den bedriften som har det beste omdømmet i Norge. REMA 1000 og Posten faller mest. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

Finn.no får en omdømmescore på 86,4 poeng av 100 mulige. Det norske nettselskapet slår internasjonale giganter som IKEA, Apple og Microsoft. Finn.no er på topp for tredje gang på rad, og gjør det faktisk enda litt bedre enn de gjorde i fjor.

– Finn.no leverer en god tjeneste, som er det viktigste for folk. I tillegg oppfattes de som gode på etikk og innovasjon, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

RepTrak Norge 2017 gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge.

REMA 1000 mister venner

REMA 1000 og Posten faller mest på målingen.

REMAs omdømmescore er nå langt nærmere Bunnspris´ enn den er til KIWI, Coop og Meny. REMA faller fra fjorårets 74,3 poeng til 66,9 poeng.

­– Det har vært mye støy rundt REMA de siste månedene. Våre data viser at folk har latt seg opprøre av bestevennstrategien, og at appen Æ ikke har gitt kjeden det ønskede løftet. Omdømmet deres har fått seg en solid trøkk, sier Apeland.

Posten faller 7,3 poeng fra 81,4 poeng i 2016 til 74,1 poeng i 2017.

Clas Ohlson suser inn til delt andreplass

Clas Ohlson får en score på 86 poeng og sikrer seg en delt andreplass med Hurtigruten, som hadde sølvmedaljen alene i fjor. Det er første gang Clas Ohlson havner på listen over Norges meste synlige selskaper.

– Vi ser at flere selskaper klatrer oppover omdømmestigen. Nesten dobbelt så mange selskaper havner i kategorien fremragende omdømme i år sammenlignet med i fjor. Vinneroppskriften er å være tydelig over tid, finne en x-faktor som sjarmerer og oppførere seg skikkelig. Og så er det ikke til å komme bort fra at nordmenn ofte stoler mest på norske selskaper. Vår svenske nabo Clas Ohlson er tydeligvis nærme nok, sier Apeland.

McDonald’s er årets klatrer

McDonald’s er den virksomheten som klatrer mest på målingen. Hamburgerkjeden klatrer hele 8,7 poeng, opp fra fjorårets 55,8 poeng, men har fortsatt et svakt omdømme i Norge.

 

RepTrak Norge 2017: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute)