Finn.no

Finn til topps igjen?

I 2017 ble Finn.no kåret til bedriften med best omdømme i Norge, for tredje år på rad. Også i år er selskapet på nominasjonslisten. På Omdømmedagen 26. april blir det kjent om Finn.no beholder tronen.

Resultatene i den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute, presenteres i slutten av april. Undersøkelsen gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. I fjor havnet Finn.no øverst på pallen, mens REMA 1000 og Posten falt mest.

Finn.no slo internasjonale giganter

I 2017 fikk Finn.no en omdømmescore på 86,4 poeng av 100 mulige. Det norske nettselskapet slo internasjonale giganter som IKEA, Apple og Microsoft.

– Finn.no leverer en god tjeneste, som er det viktigste for folk. I tillegg oppfattes de som gode på etikk og innovasjon, sier Miriam Edvardsen, ansvarlig for RepTrak i Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

REMA 1000 mistet venner

REMA 1000 og Posten falt mest på fjorårets måling. Den gang var REMAs omdømmescore nærmere Bunnpris enn KIWI, Coop og Meny. REMA falt fra 74,3 poeng i 2016 til 66,9 poeng i 2017. Årets resultater er foreløpig ikke klare.

– Det var mye støy rundt REMA i 2017. Våre data viste at folk ble opprørte av bestevennstrategien, og at appen Æ ikke ga kjeden det ønskede løftet. Omdømmet fikk seg en solid trøkk. Det blir spennende å se i årets måling hvordan dette har utviklet seg, sier Edvardsen.

Posten falt 7,3 poeng, fra 81,4 poeng i 2016 til 74,1 poeng i 2017. Nykommeren Clas Ohlson fikk en score på 86 poeng – og suste inn til delt andreplass med Hurtigruten i 2017. Clas Ohlson er imidlertid ikke blant de nominerte i 2018.