Sosiale Medier: Gode Råd For Instagram Stores

Fire gode råd for Instagram Stories

Usikker på om og hvordan din bedrift eller merkevare skal bruke Instagram Stories? Vi har fire råd til deg!

Med Instagram Stories har Instagram latt seg inspirere av Snapchat Stories. Nå kan også brukere av Instagram dele så mange bilder og filmer de vil gjennom dagen. Historiene, som forsvinner etter 24 timer, må følgerne selv oppsøke via et eget ikon. Fortsatt usikker på om du skal ta i bruk den nye funksjonen? Vi har fire råd til deg som teller på knappene.

1. Vær rask med å ta den nye funksjonen i bruk

Det tar generelt noe tid før bedrifter kommer i gang med å bruke nye funksjoner. Derfor vil de første tilstede bli godt synlige – også fordi det er mer interesse fra nysgjerrige brukere i startfasen.

2. Skap noe som er interessant for brukerne

Ikke ta i bruk den nye funksjonen bare fordi den finnes, men fordi du har noe å formidle – som har verdi for følgerne dine.

3. Forstå funksjonens format

Instagram Stories er i et flyktig og impulsivt format som ikke lar seg kontrollere 100 prosent. Innholdet bør lages av folk som forstår funksjonen og kjenner kanalen. Dersom du krever streng kontroll og godkjenning av alt innhold, er ikke dette nødvendigvis noe for deg. Men med en tydelig strategi, klare retningslinjer og ansvarlige som kjenner merkevaren godt, kan risikoen for feilposting minimeres.

4. Tilpass formen til kanalen

Ja, Instagram Stories har samme funksjonalitet som Snapchat Stories. Men kanalene har ulike bruksmønstre. På Instagram er det større vekt på det estetiske, det visuelle. Det bør det tas hensyn til også i Stories. Men kanskje kan stories gi brukerne noen innblikk behind the scenes?

Det er ikke uvanlig at sosiale kanaler kopierer hverandres funksjoner, slik Instagram nå kopierer Snapchat med sine Stories. Men i dette tilfellet kan kopien faktisk bli bedre enn originalen, mener vår digitalrådgiver Anna Hauge Heumrønningen. Les mer om bakgrunnen for Instagram Stories, og hva endringen kan medføre i hennes innlegg skrevet for DN Etterbørs.