Omdømmedagen

Fra kommunikatør til direktør

Fire ledere om reisen fra kommunikasjonsstillingen til sjefsstolen, og fordeler og utfordringer ved å ha en kommunikasjonsfaglig bakgrunn.

De er få, men de har gjort det – tatt steget fra rollen som kommunikasjonsrådgiver til direktørstolen. Da de ble forfremmet var det mange som ble overrasket:
– Det var sikkert cirka 9 000 medarbeidere som ble veldig overrasket, ler Astrid Bugge Mjærum, viseadministrerende direktør ved Sykehuset Innlandet HF.

Hun stod på scenen under Omdømmedagen på Latter sammen med Trond Bentestuen, konserndirektør personmarked DNB, og Gro Møllerstad, daglig leder i Hodejegerne Møllerstad og Christiansen. Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca Cola, var representert per video. Både Bentestuen og Rømmerud har begge har tatt den samme reisen som Mjærum.

Må lytte og tilpasse

De er alle samstemte om at en kommunikatør som direktør har flere fordeler:
– Jeg tror sterke kommunikasjonsevner er en fordel som leder, uansett. Det gjelder alle type ledere. Fellestrekk blant dem som lykkes som ledere er at man er god til å kommunisere, sier Stein Rømmerud.

Rømmerud mener det er viktig for å kunne forstå hvordan man påvirker andre. Videre bør en leder være god til å lytte, og tilpasse sin kommunikasjonsstil til situasjonen. Han får støtte av Trond Bentestuen.
– Den type kommunikasjonskompetanse er avgjørende for  være leder i dag, sier Bentestuen.

Han mener det i dag er spesielt viktig  at ledere har kommunikasjonsfaget ”i kroppen”. Det er absolutt nødvendig om bedriftene skal henge med i svingene – for det går fort.
– De fleste bedrifter gjennomgår store endringer i dag, og det å gjennomgå slike store endringer innebærer å kunne kommunisere dem på en god måte. Det er storytelling, sier Bentestuen.

Tar raske beslutninger

Det er bred enighet blant direktørene om at en kommunikasjonsfaglig bakgrunn alene ikke holder. For å kunne gå fra en kommunikasjonsstilling til en lederstilling må du være opptatt av business. Du må være motivert, tåle kjeft og brenne for organisasjonen din – ikke bare for kommunikasjonsfaget.

– En fordel kommunikatører har er at de er trente til å ta raske avgjørelser. De andre i linja bruker ofte mer tid på beslutninger, mens kommunikasjonssjefen må ta raske og kloke valg selv i kaotiske situasjoner, sier Møllerstad.