Covid 19

Hvem grep koronaens muligheter?

En krise er lederens eksamen. Da kan man vise hva man kan, og hva man står for. Mange bedriftsledere er gode til å holde hjulene i gang under koronakrisen, men få har så langt utnyttet mulighetene til å gjøre et rykk i markedet, skriver Ole Christian Apeland i denne kronikken (publisert i Dagens Næringsliv 24.04.2020).

De amerikanske forsikringsselskapene Allstate og American Family Insurance meldte tidlig i april at de ville redusere regningene på bilforsikring. Folk kjører mindre under krisen, og det er færre ulykker, så det ene selskapet slo uoppfordret av 15 % i april og mai, mens det andre ga alle kundene et avslag på 50 dollar per bil. Ikke store beløp, men et viktig signal til kundene: Vi bryr oss om deg, vi hjelper deg uten at du trenger å spørre om det.

Flere norske banker og forsikringsselskaper har kommunisert at «vi er her for deg», men ingen av de store har, etter hva jeg har sett, imponert med å tilby økonomisk støtte uten å bli spurt. Rentenedsettelsene har hos mange kommet så sent at det er etablert Facebook-grupper med irriterte kunder. Det er mye penger å hente på å utsette en rentenedsettelse, men jeg tror raske og store rentekutt hadde gitt en mye bedre avkastning på sikt.

Lydbokgiganten Audible, som er en del av Amazon, har lagt ut en rekke lydbøker for barn gratis, så lenge koronakrisen varer. En gruppe amerikanske bokforlag tenker på samme måte og arrangerer «Monday with Michelle», livesendinger der Michelle Obama leser sammen med barna. Her hjemme har forfatter Ida Jackson skrevet boken «Brillebjørn er hjemme fra barnehagen selv om han ikke er syk» og lest den inn som en gratis lydbok. Det var et populært tiltak, men en puslete utnyttelse av tidenes mulighet for forlagene.

Det finnes heldigvis noen som har grepet muligheten til å vise hjertevarme i krisen. Haugaland Kraft, som har base i Haugesund, har kuttet 30 millioner kroner i folks regninger. Det utgjør 750 kroner for en kunde med strøm og bredbånd. – Vi er vårt ansvar bevisst i denne vanskelige tiden, sier konsernsjef Olav Linga. Slik skapes lojale kunder og et godt omdømme.

Denne uken kom resultatene fra den årlige omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge. TINE, IKEA, Hurtigruten, Finn.no og Q-meieriene utgjør topp fem. Også Kiwi, Coop, Fretex, Sparebank 1, Meny, Felleskjøpet og Sbanken plasserer seg i gruppen «fremragende omdømme». Dette er bedrifter som har hatt høy omdømmescore lenge, og som er gode til å gjøre det omgivelsene oppfatter som det riktige, og gjøre det kjent.

Halvparten av disse elskede selskapene befinner seg i verdikjeden fra jord til bord, og har dermed fått bryne seg på produksjon, distribusjon og salg av mat i en pandemisituasjon. Mitt inntrykk er at de har klart det svært godt, og at matvarebransjen nok er den bransjen som har kommet best ut av krisen så langt, både omdømmemessig og økonomisk.

Også Finn.no, som generelt er gode til å lytte og tilpasse seg til omgivelsene, har markert seg. Allerede fra 10. mars la de ned forbud mot salg knyttet til koronaviruset, som munnbind og desinfiseringsprodukter, samt alt som det ble hevdet kunne beskytte mot, forebygge eller forhindre viruset. Selskapet ønsket ikke å bidra til å spre frykt eller selge «feilprisede produkter». Nå er «koronahjelp» første kategori på Finns torg. Slike tiltak er med på å befeste deres fremragende omdømme.

Kanskje vil vi over tid se flere gode eksempler på selskaper som møter koronarelaterte behov på en måte som styrker deres posisjon i vår bevissthet. Mye kan dessverre tyde på at det kommer flere muligheter.

Jeg kårer offentlig sektor til koronaens store omdømmevinner så langt. Skoler, barnehager, NAV og hele «heltevesenet» med leger og sykepleiere fortjener all applausen de har fått, og ekkoet av den vil runge lenge. Min sikreste koronaspådom er at disse yrkene vil bli mer attraktive og få mer støtte i årene som kommer. Helsevesenet har fått vist sin viktighet og høye kompetanse, og alle som har forsøkt seg som lærere og barnehagepersonale de siste ukene vet nå at det ikke er noen lek.

Les innlegget i Dagens Næringsliv her.