Historier om forandring

Alle slags virksomheter bruker Apeland for å få mer effekt av sin kommunikasjon og dermed nå sine mål. Her er noen eksempler på hvordan vi skaper forandring.

Styrke starter et sted

Stabburet Leverpostei er en av Norges mest kjente merkevarer, og mange barns første pålegg. Vi hjelper Orkla Foods å fortelle nye historier om den gamle merkevaren gjennom et nytt slagord og kommunikasjonskonsept.

Slagordet ”Styrke starter et sted” forteller foreldre at dette jernrike pålegget gir barn grunnlag for store prestasjoner. For selv om vi ikke vet hvem som er fremtidens helter, vet vi hva de spiser i dag.

Det nye konseptet ble lansert i 2014, og bidro til ny salgsrekord for den gule boksen. Arbeidet ble hedret av annonsørforeningen Anfo med sølv i prestisjekategorien ”Smart” i Anfo Effekt.

Den emosjonelle tvisten er basert på god innsikt og forståelse om hva som driver småbarnsforeldre

Juryen Anfo Effekt

En ny måte å reise på

Apeland har lang erfaring med å gjøre nye produkter og tjenester kjent i Norge. For Airbnb forteller vi historien om en ny måte å oppleve verden på ved å overnatte i private hjem, og om gleden ved å være vertskap.

Spennende aktiviteter, som en unik mulighet for overnatting på toppen av Holmenkollen, er blant virkemidlene vi bruker for å vise hvilke muligheter Airbnb gir. For kampanjen #nightat Holmenkollen vant vi Gullkorn 2015, i kategorien Kommersiell markedskommunikasjon.

Historiene gir Airbnb stadig flere tilhengere og brukere i Norge, både blant gjestfrie utleiere og opplevelseslystne leietakere.

Noen vinner hver gang

For Pantelotteriet forteller vi historier om hvordan man med tomgods som innsats kan bli millionær ved panteautomaten, og hvordan Røde Kors vinner hver gang du ikke gjør det.

Gode historier om pantevinnere fortelles gjennom media og sosiale medier hver gang det er storgevinst, og lokale kjøpmenn og Røde Kors-lag involveres som ambassadører.

Kommunikasjonen bidrar til at Pantelotteriet stadig vokser, og inntektene til Røde Kors har passert 100 millioner kroner.

Alle kan trylle

Syklus er selskapet som sørger for at vår glass- og metallemballasje blir samlet inn og gjenvunnet. Vi hjelper dem å fortelle historien om forvandlingen.

Med slagordet ”Alle kan trylle” forteller Syklus gjennom jevnlige kampanjer om alt ditt avfall kan bli til, og hvor enkelt det er å forvandle det til noe verdifullt.

Kampanjene består blant annet av avisannonser, som flere ganger er hedret av Aftenposten for sin effekt. Mengden glass og metall som leveres inn er høyere enn noen gang.

Energi gir energi

Energi Norge organiserer landets kraftselskaper, og vil styrke bransjens omdømme. Omdømmebyggingen starter i egne rekker, og Apeland hjelper til med å fortelle om alt bransjen har å være stolt av.

Plakater, hefter og film forteller om hvordan det å jobbe med energi gir energi, og medarbeiderne får avlegge en prøve som gjør dem til ”strømbassadører”.

Nå finnes strømbassadører over hele Norge, alle kvalifisert til å dele kunnskap om bransjen vi alle er avhengige av, men sjelden tenker på.

Norges mest erfarne boligbygger

Selvaag Bolig ASA er en av landets største boligbyggere. Apeland har gjennom mange år hjulpet selskapet å fortelle historier om stolte tradisjoner og høye ambisjoner.

Selvaag Bolig har røtter tilbake til ingeniør Olav Selvaags revolusjon av boligbyggingen for 70 år siden, og hans arbeid for å bygge for folk flest. Nå fortelles historiene om hvorfor Selvaag Bolig er Norges mest erfarne boligbygger, og hva selskapet tilbyr i dag.

I perioden vi har samarbeidet, har Selvaag Bolig utviklet nye boligkonsepter, blitt et børsnotert selskap, styrket sitt omdømme og vokst betydelig.

Pant alt. Alltid!

For Norsk Resirk fortalte vi i 15 år historier om hvor mye det betyr for miljøet at bokser og flasker pantes.

Vi involverte folkekjære kjendiser som Odd Børretzen, Ravi, Karpe Diem, Sirkus Eliassen, Sølvguttene, Reodor Felgen og lederne for de politiske partiene under slagordet ”Pant alt. Alltid!”.

Vårt arbeid bidro til at alle mål for returandel ble nådd, og at det gamle systemet med ombruk av flasker ble erstattet av miljøvennlige bokser og gjenvinningsflasker. Arbeidet fikk flere priser, med ”Årets Gullkorn” som den gjeveste.

Annonse for Norsk Resirk med Erna Solberg

Dovett – et helt nytt ord

Apeland har hjulpet en rekke offentlige etater med å endre folks holdninger og adferd. Vann- og avløpsetatene i Oslo, Asker og Bærum ba oss om hjelp til å hindre matfett og uønsket avfall i kloakksystemet.

Resultatet ble en humoristisk kampanje og et helt nytt ord: Dovett. Vi fortalte historien om hvordan det som ikke skal i do gir næring til rotter og tetter kloakksystemet. Blant virkemidlene var en mann som satt på do offentlig i to uker, og et omfattende undervisningsopplegg for barnehager.

Andelen innbyggere som trodde de kunne helle matfett i do, ble gjennom kampanjen redusert med 40 prosent. ”Dovett” ble også kåret til beste nordiske kampanje i konkurransen European Excellence Awards .

Et åpent sinn

Da Helsedirektoratet i forbindelse med den store opptrappingsplanen for psykisk helse skulle jobbe for økt åpenhet, ble Apeland valgt som partner.

Historier om når man bør be om hjelp, hvor man kan be om hjelp og hvordan man kan hjelpe andre som sliter, ble fortalt i mange kanaler, til ulike deler av befolkningen, gjennom flere år. Hvite T-skjorter med budskap som forteller hva personene tenker, men ikke tør å si, ble brukt som gjennomgående virkemiddel.

Ungdomskampanjen førte til en markant økning av unge som ønsket å være åpne om egne problemer, og flere ble også oppmerksomme på venners psykiske helse. Kampanjen ble kåret til «Årets kampanje» i Gullkorn.

Bo ved sjøen – midt i byen

Da det gamle havneområdet Tjuvholmen skulle omdannes til et moderne byområde, arrangerte Bystyret i Oslo en åpen konkurranse blant utbyggere.

Vi hjalp Selvaag Gruppen og Aspelin Ramm til seier i konkurransen ved å fortelle historien om hvordan de kunne gjøre Tjuvholmen til en stolthet for byen. Gjennom utbyggingsperioden bidro vi til god kommunikasjon med media, myndigheter og markedet.

I dag gleder vi oss over at Tjuvholmen virkelig har blitt en stolthet for byen, og også har vunnet flere prestisjefylte priser for god byutvikling.

Ikke noe som passet for deg?

Etter mer enn 25 år med målrettet kommunikasjon har vi hundrevis av historier om hvordan vi skaper effekt. Hvis ingen av historiene over er relevante for dine behov, eller du vil høre mer, vennligst ta kontakt.