Beste Omdomme Panel

Holder det de lover

Stormberg, Toyota og Google troner øverst på omdømmetoppen. De befinner seg i ulike bransjer, men har én ting felles: Nordmenn gir dem toppscore på produkter og tjenester.

Alle de tre virksomhetene som ligger på toppen av omdømmeanalysen RepTrak Norge 2014, ligger godt plassert i kategorien «fremragende omdømme». Stormberg får en omdømmescore på 87,5 poeng, Toyota 84,5 poeng og Google 82,7. Alt over 80 poeng defineres som «fremragende omdømme».

– Aller mest imponerer Stormberg. Ikke bare vinner de for tredje år på rad. De fosser frem hele seks poeng fra i fjor, og får tidenes høyeste poengsum i RepTrak Norge. Samtidig scorer både Toyota og Google høyere enn det Stormberg gjorde da de vant i fjor, sier leder for analyseavdelingen Bjørg Kari Paulsen i Apeland.

Tydelig kommunikasjon

De tre på topp-virksomhetene er svært forskjellige, og opererer i helt ulike bransjer. Likevel har de noen klare fellestrekk som er med på å gjøre dem til Norges best like selskaper.

– Alle vinnervirksomhetene er veldig tydelige når de kommuniserer. Folk vet hva man kan forvente av dem. De har tydelige løfter som de holder, og lover ikke mer enn de kan holde – snarere tvert imot, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.

Best på produkter og tjenester

I tillegg til den overordnede omdømmescoren, blir virksomhetene som måles i RepTrak Norge vurdert på syv omdømmedimensjoner: Produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

De tre virksomhetene på topp scorer høyt på flere av dimensjonene. Men den viktigste fellesnevneren er at de alle får svært høy score på produkter og tjenester.

– Hva som påvirker en virksomhets omdømme kan variere mye fra bransje til bransje. Men når alt kommer til alt, er det produkter og tjenester som oftest er den viktigste driveren for et godt omdømme. Selv om det er mye som påvirker oppfatningen av et selskap, er opplevelsen av selve produktet eller tjenesten fortsatt det viktigste, påpeker Apeland.