Hurtigruten Seiler Inn På Omdømmetoppen

Hurtigruten seiler inn til bransjens beste omdømme

Hurtigruten er den reiselivsaktøren som har best omdømme hos det norske folk. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge 2017 gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Hurtigruten får en omdømmescore på 86 poeng av 100 mulige, og er blant selskapene i Norge med et fremragende omdømme. Dette er en oppgang på 2,5 poeng fra i fjor.

– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og Hurtigruten leverer varene. I tillegg oppfatter folk at Hurtigruten har god ledelse, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Selskapene som ble målt i reiselivsbransjen er:

  • Hurtigruten, 86,0 poeng (83,5 poeng i fjor)
  • Widerøe, 84,8 poeng (ny)
  • Flytoget, 81,0 poeng (80,8 poeng i fjor)
  • SAS, 78,5 poeng (78,7 poeng i fjor)
  • Norwegian, 76,7 poeng (75,5 poeng i fjor)
  • NSB, 68,3 poeng (70,7 poeng i fjor)
  • Ryanair, 48,1 poeng (44,6 poeng i fjor)

 Liten opptur for Ryanair

Ryanair er fortsatt den minst populære reiselivsaktøren som er målt, og det eneste selskapet som havner i kategorien ”svakt omdømme”. De får likevel en liten opptur fra i fjor på 3,5 poeng.

– Folk fortsetter å fly med Ryanair selv om de ikke nødvendigvis liker selskapet. Folk vil ha lave priser, og det får de her, men dersom de kunne ha fått samme priser fra en annen leverandør, ville de trolig ha byttet, sier Apeland.

Finn.no troner på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Finn.no som troner på topp for tredje år på rad. Finn.no får 86,4 poeng.
– Vi ser at flere selskaper klatrer oppover omdømmestigen. Nesten dobbelt så mange selskaper havner i kategorien fremragende omdømme i år sammenlignet med i fjor. Vinneroppskriften er å være tydelig over tid, finne en x-faktor som sjarmerer og oppførere seg skikkelig. Og så er det ikke til å komme bort fra at nordmenn ofte stoler mest på norske selskaper, sier Apeland.

 

RepTrak Norge 2017: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute)