F.v. Ole Christian Apeland Og Kjetil Try Prøvde Seg Som Dørbankere For Obama Under Valgkampen.
F.v. Ole Christian Apeland og Kjetil Try prøvde seg som dørbankere for Obama under valgkampen.

Hva du kan lære av Obama

Selv om du ikke driver politikk, kan du lære av Barack Obama og hans valgkamporganisasjon. Ole Christian Apeland opplevde demokratenes valgkamp på nært hold, og mener vi har mye å lære av Obamas bakkestyrker.

Selv om du ikke driver politikk, kan du lære noe av Barack Obama og hans valgkamporganisasjon. Som deltaker på det norske Washingtonseminaret fikk jeg forleden oppleve demokratenes valgkamp på nært hold. Valgkamporganisasjonen tok velvillig imot en gruppe nordmenn som frivillige medarbeidere, og ga oss verdifulle påminnelser om hvordan god kommunikasjon skjer.

La det være klart med en gang: Vi ble ikke sendt på egen hånd ut for å omvende velgere. Vi fikk være med på ”dørbanking” sammen med Obamas frivillige i Chesterfield, Virginia, under trygg veiledning.

Hovedoppgaven i vår arbeidsøkt var ikke å argumentere hardt for Obama, men å minne velgere som allerede var på hans side om viktigheten av å bruke sin stemmerett.

Sammen med reklameguruen Kjetil Try og en ivrig, lokal frivillig besøkte jeg et boligområde i Chesterfield og banket på dører hos alle som var oppført i en detaljert liste fra den lokale valgkampledelsen. Vi snakket med dem og delte ut brosjyrer.

Selv om det på mange måter er langt fra valgkamporganisasjonens arbeid i Virginia til din hverdag som leder eller kommunikatør, kan det være noe å lære av tankegangen til Obamas bakkestyrker.

Hva vi kan lære av Obamas bakkestyrker

Bruk alle gode krefter

Skal du gjennomføre noe stort, trenger du all den hjelpen du kan få. Obamas organisasjon tok imot en gjeng nordmenn med åpne armer og satte oss i arbeid. Klarer du å involvere og utnytte alle som støtter din gode sak?

Vær personlig

Obamas organisasjon bruker etter sigende mindre penger på tv-reklame en det motstanderen gjør, men satser mer på personlig kontakt. De vet at ingen kommunikasjon virker sterkere enn den som skjer ansikt til ansikt, helst mellom likemenn. Kan du gjøre mer for å skape gode samtaler med dine målgrupper om din sak?

Vær målrettet

Valgkamporganisasjonen sendte oss ikke ut i blinde. Listene vi gikk etter var basert på hvem som i god tid før valget hadde registrert seg som velgere (slik man må i USA) og hvem som har støttet demokratene tidligere. På den måten brukte vi tiden på de velgerne som var enklest å motivere. Målretter du din kommunikasjon slik at du bruker mest ressurser der det er enklest å få resultater?

Vær forberedt

Som ”dørbankere” hadde vi med oss flere gode brosjyrer, og vi fikk en tydelig samtaleguide som beskrev hvordan vi skulle legge opp en samtale. Dessuten fikk vi dørhengere som skulle henges på dørhåndtakene der folk ikke var hjemme. Har dine støttespillere godt materiell, opplæring i gode samtaler og alternativer dersom ikke alt går som planlagt?

Skap mentale bilder

Obamas fotfolk arbeider for å få folk til å stemme. Et viktig grep er å spørre dem ut om når de skal stemme, hvor de skal stemme og hvordan de skal komme seg dit. På den måten får de velgerne til å se for seg sin egen reise til stemmelokalet, og øker sjansen for at intensjon blir til handling. Er du god nok til å skape de rette bildene i målgruppenes hoder?

Vi får snart se om Obama klarer å seire nok en gang. Hvis han lykkes, skal de mange tusen frivillige dørbankerne ha sin del av æren.