Thommesen IKEA

IKEAs vei til omdømmetoppen

IKEA har vært på omdømmetoppen i Norge de siste ti årene. Slik jobber selskapet med å ivareta og bygge sitt omdømme.

– Det er et tett samsvar mellom omdømmescoren til de ulike varehusene, og hvor godt de går økonomisk, sier Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef i IKEA Norge. Produkter og tjenester er viktigere omdømmedrivere for IKEA enn for de fleste andre virksomheter. Selskapet lanserer mer enn 2 000 produktnyheter årlig. Fokusgruppeundersøkelser IKEA har fått gjennomført, viser at kvalitetsoppfatningen av produktene i stor grad styres av møtet med medarbeiderne i varehusene.

– Vi har tro på å styrke kompetansen til medarbeiderne. Omdømmet handler om hva vi faktisk gjør. Omdømmearbeid er ikke et markedstiltak, sier Thommesen.

Tre nøkkelfaktorer for IKEAs omdømmesuksess

•    Å jobbe med driften og kjernevirksomheten
•    Å jobbe med de ulike organisasjoner internt i IKEA
•    Å jobbe med de ansattes møte med kundene