Bjørn Takle Friis Coop

KIWI og Coop på omdømmetoppen

KIWI er dagligvarekjeden med best omdømme hos det norske folk, men Coop øker mest. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. KIWI får en omdømmescore på 82,7 poeng av 100 mulige, og får en knepen seier over Coop som ligger på 82,4 poeng.

Begge dagligvarekjempene er blant selskapene i Norge med best omdømme, og kommer innenfor kategorien ”fremragende omdømme”. Det plasserer KIWI og Coop i godt selskap med virksomheter som IKEA, Stormberg og Finn.no som igjen har Norges beste omdømme. Begge kjedene opplever en oppgang fra i fjor, på henholdsvis 5,2 poeng for KIWI og 6,5 poeng for Coop.

Kjemper om marked på 170 milliarder kroner

– Dagligvareaktørene sloss om store penger, og omdømmet har betydning for hvor folk velger å legge igjen pengene. Målingene tyder på at Coop og KIWI har truffet blink både i butikkene og i kommunikasjonen, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Dagligvareselskapene som ble målt er:

  • KIWI, 82,7 poeng (77,5 poeng i fjor)
  • Coop, 82,4 poeng (75,9 poeng i fjor)
  • Meny, 79,8 poeng (77,3 poeng i fjor)
  • NorgesGruppen, 68,6 poeng (64,6 poeng i fjor)
  • REMA 1000, 66,9 poeng (74,3 poeng i fjor)
  • Bunnpris, 64,4 poeng (59,2 poeng i fjor)

Omdømmetrøbbel for REMA

REMAs omdømmescore er nå langt nærmere Bunnspris´ enn den er til KIWI, Coop og Meny. REMA faller fra fjorårets 74,3 poeng til 66,9 poeng.

­– Det har vært mye støy rundt REMA de siste månedene. Våre data viser at folk har latt seg opprøre av bestevennstrategien, og at appen Æ ikke har gitt kjeden det ønskede løftet. Omdømmet deres har fått seg en solid trøkk, sier Apeland.

Finn.no troner på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Finn.no som troner på topp for tredje år på rad. Finn.no får 86,4 poeng.

– Vi ser at flere selskaper klatrer oppover omdømmestigen. Nesten dobbelt så mange selskaper havner i kategorien fremragende omdømme i år sammenlignet med i fjor. Vinneroppskriften er å være tydelig over tid, finne en x-faktor som sjarmerer og oppførere seg skikkelig. Og så er det ikke til å komme bort fra at nordmenn ofte stoler mest på norske selskaper, sier Apeland.

 

RepTrak Norge 2017: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute)