Komplett På Omdømmetoppen 2017
Komplett, Sandefjord. Foto: Morten Rakke

Komplett på omdømmetoppen

Komplett er den elektronikkforhandleren som har best omdømme hos det norske folk. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Komplett får en omdømmescore på 84,7 poeng av 100 mulige, og er dermed et av de selskapene i Norge med best omdømme. Selskapet opplever en oppgang på 4,7 poeng fra forrige måling av Komplett, som var i 2015.

– Komplett får høy score på produkter og tjenester, som er det viktigste for folk. I tillegg er det en oppfatning i markedet at de er gode på innovasjon, arbeidsmiljø og etikk, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Elkjøp og Expert langt bak

Elkjøp får 73,8 poeng, og Expert havner rett bak med 72,7 poeng. Begge selskapene havner dermed i kategorien ”godt omdømme”, mens Komplett har et ”fremragende omdømme”, i følge målingen.

Teknologiselskapene Apple og Microsoft er også målt. Apple (80,4 poeng) passerer så vidt Microsoft (79,9 poeng).

– Både Apple og Microsoft scorer godt på innovasjon, ledelse og økonomi, sier Apeland.

Elektronikk- og teknologiselskapene som ble målt er:

  • Komplett, 84,7 poeng (80,0 poeng i 2015)
  • Elkjøp, 73,8 poeng (69,8 i fjor og 72,4 i 2015)
  • Expert, 72,7 poeng (71,3 i 2015)
  • Apple, 80,4 poeng (76,9 i fjor)
  • Microsoft, 79,9 poeng (77,3 i fjor)

Finn.no troner på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Finn.no som troner på topp for tredje år på rad. Finn.no får 86,4 poeng.

– Vi ser at flere selskaper klatrer oppover omdømmestigen. Nesten dobbelt så mange selskaper havner i kategorien fremragende omdømme i år sammenlignet med i fjor. Vinneroppskriften er å være tydelig over tid, finne en x-faktor som sjarmerer og oppførere seg skikkelig. Og så er det ikke til å komme bort fra at nordmenn ofte stoler mest på norske selskaper, sier Apeland.

 

RepTrak Norge 2017: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute)