Ole Christian Apeland På Apelands Frokostseminar I Oktober 2017

– Måling setter tall på omdømmet

Tall fra omdømmemålinger gjør det enklere for ledelsen å forstå virksomhetens omdømmearbeid. I tillegg gjør undersøkelser det mulig å målrette og måle effekten av arbeidet.

En virksomhets omdømme forsterker eller begrenser effekten av mye av det den gjør, fortalte administrerende direktør Ole Christian Apeland på Apelands frokostseminar om målrettet omdømmearbeid i oktober 2017.

– Med et godt omdømme blir blant annet ansettelser, salg og innkjøp enklere, mens et dårlig omdømme har motsatt effekt.

Finn.no har ligget på omdømmetoppen i RepTrak-målingen i tre år på rad. Anders Skoe var blant foredragsholderne på frokostseminaret, og her kan du lese mer om hvordan Finn.no arbeider med omdømmeundersøkelser.

Måling er viktig av flere grunner

Det er flere grunner til at måling er viktig, fortalte Ole Christian Apeland.

– Måling og undersøkelser er viktig for at å forstå målgruppene, for å planlegge forbedringer og kommunikasjon, og for å dokumentere verdien av arbeidet som gjøres.

 – Det finnes mange gode verktøy for å måle omdømmet. RepTrak er et av disse, men det finnes også enklere løsninger, og det finnes noe i enhver prisklasse, forklarte Apeland.

TINE er blant bedriftene i toppsjiktet på RepTrak-målingene de siste årene. Her kan du lese mer om hvordan Tine jobber målrettet med omdømme. 

Apeland er partner for Repuration Institute i Norge. Les mer om våre omdømmemålinger RepTrak

Må følge utviklingen

Gjennom omdømmemålinger får virksomheter satt tall på omdømmet sitt.

­– Det gjør det lettere for ledelsen og andre deler av virksomheten, som selv ikke arbeider med kommunikasjon og omdømme til daglig, å forstå omdømmearbeidet, sa Ole Christian Apeland.

Uavhengig av hvordan man velger å måle, er det viktig at man velger en metode som kan gjentas, slik at utviklingen kan følges over tid.

Hurtigruten arbeider strategisk med omdømmet i flere kanaler, og har satt ekstra fokus på miljø som resultat av målinger.

På omdømmetoppen i 2017

I 2017 troner Finn.no, TINE og Hurtigruten på omdømmetoppen. De arbeider målrettet med omdømmearbeid, og delte noen av sine fremgangsmåter på Apelands frokostseminar 18. oktober.

I videoen nedenfor får du noen av høydepunktene: