Erik Poppe, Leder Enheten For Customer Intelligence/analyse I Bring

– Maskiner vil overgå mennesker

Teknologi og data gjør det mulig å automatisere stadig mer av kundekommunikasjonen. – Snart vil maskinene bli flinkere enn menneskene i å ta gode beslutninger, spår Erik Poppe i Bring.

Erik Poppe, som leder enheten for Customer Intelligence/analyse i Bring, er opptatt av at mulighetene som ligger i data, statistikk og teknikk må utnyttes for å skape verdi for kundene – og kostnadsbesparelser for selskapene.
– Maskiner vil etter hvert overgå mennesket i ta hensiktsmessige beslutninger basert på data i øyeblikket. Mer og mer data blir real time, sier han.

Ta kundens signaler

Poppe forteller at mange store amerikanske selskaper, som Amazon, var tidlig ute med å benytte informasjon om kundenes kjøpshistorikk og preferanser for å tilpasse markedsføringen. I dag er dette informasjon og teknikker hvem som helst kan kjøpe.
– Hvis du skal henge med i dag, må du følge med der kunden er. Og det er typisk i inbound-kanaler. Kunden er på nett og kunden bruker mobil, så det er der du må fange opp kundens signaler dersom de er interesserte i noe – og bruke dette for å tilpasse markedsføringen din, avslutter Poppe engasjert.

Læringspoenger fra Erik Poppe

  • Data, infrastruktur og systemer gjør nå at outbound- og inboundmarketing smelter sammen.
  • Scoring rangerer hvor godt du likner målgruppen basert på kombinasjoner av «alle» tilgjengelige data.
  • Realtime gjør at gamle teknikker får ny anvendelse og dramatisk mer effekt i en digital verden.