Melkehjerter

Mat- og drikkeprodusenter topper omdømmemåling

Fire av de ti selskapene som troner øverst på den store omdømmemålingen RepTrak Norge er mat- og drikkeprodusenter. Nykommeren Freia er den beste av dem, og har også det beste omdømme av samtlige målte virksomheter.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Med nykommer Freia på topp, og både Tine, Q-Meieriene og nykommer Mills i kategorien «fremragende omdømme», viser årets undersøkelse at mat- og drikkeprodusentene står sterkt i befolkningen.

Les mer: Freia har Norges beste omdømme.

Leverer varene

– Disse selskapene gjør de riktige tingene, og lykkes i å overbevise det norske folk om at de kan levere varene. Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og her scorer selskapene bra. De har alle produkter som er viktige ingredienser i den norske husholdning, og de er alle gode på produktutvikling, slik at de forblir relevante, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Virksomhetene som er målt innen mat- og drikkevarebransjen er:

  • Freia, 86,3 poeng (ny)
  • TINE, 83,8 poeng (83,2 poeng i fjor)
  • Q-Meieriene, 83,0 poeng (81,8 poeng i fjor)
  • Mills, 82,0 poeng (ny)
  • Nortura, 71,7 poeng (73,9 poeng i fjor)
  • Orkla, 66,3 poeng (75,4 poeng i fjor)
  • McDonald’s, 59,5 poeng (64,5 poeng i fjor)

Orkla faller mest

Orkla faller mest av samtlige målte selskaper. Selskapet gikk fra en omdømmescore på 75,4 poeng til 66,3 poeng. Både Nortura og McDonald’s svekker sitt omdømme i årets undersøkelse, sammenlignet med i fjor. De går ned med henholdsvis 2,2 og 5,0 poeng.
– McDonald’s hadde klatret jevnt og trutt fra 2014 til og med 2017. På tross av årets tilbakegang får selskapet likevel en score som historisk er blant de beste for selskapet, sier Apeland.

Bedre til å lytte

– Med unntak av noen få selskaper er omdømmet til norske selskaper rimelig stabilt. To tredjedeler av Norges mest synlige selskaper har et godt eller fremragende omdømme. Årsaken er blant annet at de fleste av dem er blitt bedre til å lytte og flinkere til å bruke det de hører til å justere sin adferd. Det som er nytt de siste årene, er at bedriftene har fått flere muligheter til å lytte. Gjennom å analysere egne og andres data tilpasser de produkter og tjenester til kundenes behov og forventninger. Økt dialog i sosiale medier er også effektivt for å forstå kundene bedre og endre seg, sier Apeland.

RepTrak Norge 2018: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute).

Les mer: 

Freia har Norges beste omdømme

Hurtigruten med beste omdømme blant transportselskapene

Apple på teknologitoppen 

Sbanken og Gjensidige på topp innen bank og forsikring

Vinner dagligvareslaget: KIWI på omdømmetoppen