Resultater Fra Omdømmeanalysen RepTrak Norge 2015 Utført Av Apeland

Meny har bransjens beste omdømme

Meny får best score blant dagligvarekjedene i årets store omdømmemåling RepTrak Norge 2015 fra Apeland og Reputation Institute. Meny er nær ”fremragende omdømme” med hele 79,7 poeng av 100 mulige.

Meny bedrer omdømmescoren med hele fem poeng fra i fjor. Tett bak Meny følger Coop, med en score på 78,2 – 1,2 poeng opp fra i fjor. Coop passerer dermed Rema 1000, som ligger ganske stabilt med en score på 77,4. Kiwi følger på 76,5.

– Meny, Coop, Rema og Kiwi er bransjens lokomotiver, og ligger alle i kategorien ”godt omdømme”. Det viser at dagligvarehandelen nyter stor tillit i befolkningen, sier Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen.

ICA og Rimi svakere

Kjedene ICA og Rimi er også målt, og ender på henholdsvis 63,7 og 62,7 i omdømmescore, noe som karakteriseres som ”middels godt omdømme”. Nykommeren Finn.no går til topps, og vipper trippel omdømmevinner Stormberg ned fra tronen. Finn.no har en score på 85,6 poeng av 100 mulige. Google får nest høyeste score, mens meieriselskapet TINE kommer på en tredjeplass. Det er Norges 50 mest synlige virksomheter, nominert av befolkningen, som måles i RepTrak Norge.

– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet er høy. De fleste selskapene går frem, og hele syv selskaper er helt i toppklasse med et fremragende omdømme, sier Apeland.

Les mer om årets omdømmevinnere her
Les mer om resultatene i luftfarten her
Les mer om resultatene i bank og finans her

RepTrak. RepTrak Norge 2015 gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2014. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden januar–mars 2015. Resultatene i RepTrak 2015 er basert på 10 895 vurderinger av 3 891 nordmenn. Det er tolvte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.

Apeland. Apeland er et av Norges mest tradisjonsrike rådgivingsselskaper innen kommunikasjon. Selskapet er spesialisert på omdømmeutvikling og integrerte kampanjer.

RepTrak Norge 2015: Last ned oversikt over resultatene for de 50 mest synlige virksomhetene her