Frokostseminar Employer Branding

– Mer samarbeid, takk!

Undersøkelser viser at employer branding svikter på grunnleggende kommunikasjonsfaglige prinsipper. – Løsningen er å involvere kommunikasjons- og markedsavdelingene, sier Hans Petter Stub i Magneta. Les hans råd om merkevarebygging for arbeidsgivere.

– Stadig flere virksomheter får øynene opp for employer branding, markedsføring av arbeidsplasser. Eierskapet til dette fagområdet ligger for de fleste hos HR, men HR er som oftest ikke egnet til å gjennomføre slike prosjekter alene. Det trengs samarbeid på tvers av avdelinger, påpeker daglig leder Hans Petter Stub i Magneta.

Svikter på differensiering

HR-undersøkelsen 2013, gjennomført av HR Norge og EY, viser at kun 24,86 prosent av virksomhetene får bistand av markedsavdelingen i utformingen av sine budskap innen employer branding. Under 50 prosent får tilsvarende hjelp fra kommunikasjonsavdelingene. Samme undersøkelse viser at de fleste virksomhetene svikter på et av de grunnleggende elementene innen merkevarebygging, nemlig differensiering.
– På spørsmål om hvordan HR selv mener egen virksomhet differensierer seg, er Topp 3-svarene ”godt arbeidsmiljø”, ”dyktige kolleger” og ”spennende oppgaver”. Man trenger ikke lese mange stillingsannonser for å avdekke at dette er noe nær sagt alle arbeidsgivere påstår at de tilbyr sine ansatte. Floskler kalles det, ikke differensierende egenskaper, sier Hans Petter Stub.

Trenger felles mål

Samtidig er Stub opptatt av at HR-avdelingen ikke skal henges ut som en syndebukk.
– HR-avdelingen kan ikke forventes å ha inngående kjennskap til merkevareteori. Det er forståelig at denne avdelingen ikke klarer å definere et unikt budskap. Nettopp derfor vil det være naturlig å søke bistand fra avdelinger med kommunikasjonsfaglig ekspertise. Min erfaring er at de virksomheter som får til et godt samarbeid bygger dette på felles forretningsmessige mål. Uten felles mål mellom avdelinger oppnår man sjelden ønsket grad av samarbeid, råder Stub – før han kaster ut en siste brannfakkel:
– Det er på høy tid at kommunikasjons- og markedsavdelingene inkluderes i employer branding-arbeidet i norske virksomheter. Ellers vil NM i floskler, kategori stillingsannonser, arrangeres i mange år fremover, sukker han.

Hans Petter Stubs råd til bedrifter som vil ta employer branding på alvor:

  1. Etabler felles mål mellom HR, kommunikasjon og marked.
  2. Erkjenn at employer branding tar tid. Det er ikke bare en kjapp forbedring av stillingsannonsen som skal inn i avisen neste dag.
  3. Se på hva dine konkurrenter gjør – og gjør det stikk motsatte.