Leder For Analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, Og Adm. Direktør Ole Christian Apeland.
Leder for analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, og adm. direktør Ole Christian Apeland.

Norwegian raser på omdømmemåling

Norwegian står for det største fallet på årets store omdømmeanalyse RepTrak 2014. Konkurrenten SAS, som falt kraftig i fjor, henter seg nesten inn til gamle høyder igjen.

I fjor var Norwegian det best likte selskapet innen transportsektoren, og bare 0,9 poeng fra kategorien «fremragende omdømme». I år er fallet stort, og Norwegian faller fra 79,1 poeng av 100 mulige til 66,2 poeng. De ender dermed i kategorien «middels godt omdømme».
– Norwegian faller kraftig i kategorien ledelse, og produkter og tjenester. Vi ser fra de åpne svarene at folk er misfornøyde med både forsinkelsene på langdistanseflygningene og håndteringen av problemene, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland.

Norges mest synlige virksomheter

RepTrak 2014 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Cirka 6 500 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter. I tillegg til den overordnede omdømmescoren, blir virksomhetene målt på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

For tredje år på rad er Stormberg det selskapet nordmenn beundrer mest, med en score på 87,5 poeng, en fremgang på 6 poeng fra i fjor. På annenplass troner Toyota, og nykommeren Google fyker rett inn på tredjeplass.
– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet øker. De fleste selskapene går frem, og hele seks selskaper er helt i toppklasse, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.

Flytoget på topp

Flytoget og Norwegian har de siste årene knivet om ledelsen innen transportsektoren. Etter Norwegians store fall, troner atter en gang Flytoget på topp. De går noe frem fra i fjor og får 77,9 av 100 mulige poeng.

I fjor raste SAS nedover på listen etter nyheter om høye lederlønnninger i en tid da selskapet slet økonomisk. Nå er det Norwegian som opplever negative hendelser, og SAS gjør det bedre igjen. Selskapet ender med en score på 73,3 poeng i kategorien «godt omdømme».

Lenger nede på listen finner vi NSB, Ruter og Ryanair. Alle selskapene gjør det bedre enn i fjor, men de ender likevel blant de nederste på listen. NSB og Ruter får et «middels godt omdømme», mens Ryanair har et «svakt omdømme», på tross av en fremgang på 4,6 poeng.

 

RepTrak Norge 2014

RepTrak Norge 2014 gir en oversikt over omdømmet til de 50 synligste virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2013. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 6. januar–14. mars 2014. Resultatene i RepTrak 2014 er basert på 11 732 vurderinger av 6.487 nordmenn. Det er ellevte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.

RepTrak Norge 2014 gir en oversikt over omdømmet til de 50 synligste virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2013. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 6. januar–14. mars 2014. Resultatene i RepTrak 2014 er basert på 11 732 vurderinger av 6.487 nordmenn. Det er ellevte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.