
Nye muligheter i sosiale medier
Tok du deg fri i sommervarmen? Her får du en oversikt over noen av sommerens nyheter om markedsføring og annonsering i sosiale medier.
Facebook og Twitter gir innsikt i annonsering
Tidligere i sommer dukket menypunktet «Informasjon og annonser» opp på alle bedriftssider på Facebook. Et klikk her viser deg alle annonser som siden kjører for øyeblikket – også de som ikke er målrettet mot deg. Her ser du for eksempel alle aktive annonser fra Telia Norge.
Endringen er selvsagt en reaksjon på krav om åpenhet i etterkant av Cambridge Analytica-avsløringene. Men for oss som jobber med sosiale medier, gir det en mulighet for å se hva – og hvordan – konkurrerende merkevarer annonserer i sosiale medier.
Nå følger Twitter etter, og lanserer Ads Transparency Center. Her får du innsikt i alle annonser på Twitter.
Nye verktøy for annonsering i sosiale medier
Tiden går fort i sosiale medier. Nedenfor ser du noen av endringene som har kommet i sommer.
Jobber du med sosiale medier? Da er Digitalt Forum for deg!
Facebook:
- Watch Party, som ble lansert for grupper tidligere i år, legger opp til at vi skal se film i fellesskap. Om ikke lenge kommer denne funksjonen også på sider, under navnet Premiere.
- Utvalgte annonsører får nå teste Augmented Reality-annonser i nyhetsstrøm og meldinger.
- Nå kan du designe annonser til Facebook og Instagram rett i telefon-appen – med logo, bilder og korrekt tekstandel.
Instagram:
- Nå kan du fjerne spammete følgere fra bedriftskontoen på Instagram, uten å blokkere dem.
- Mulighet for å legge til handlingsoppfordringer (call to action) i Stories og Stories-annonser.
- Utvalgte annonsører kan nå legge til Shopping-tagger i Stories, slik at kunder kan handle direkte i appen.
YouTube
- Kanalen flytter emneknagger til et felt over selve videotittelen.
- YouTubere med mer enn 100 000 følgere får nå et automatisk Copyright Match-verktøy.
- YouTube satser enda sterkere på virtuell virkelighet og ruller nå ut YouTube VR til flere plattformer.
Snapchat
- Snapchat lanserer en ny annonsørplattform med tilgang til programmatisk kjøp – for utvalgte annonsører.
- Gir globale merkevarer tilgang til et eget influencer-nettverk kalt Snapchat Storytellers.
- LinkedIn har åpnet for lydmeldinger og teksting av video
- Nå får du mulighet til å sende bilder, skjermbilder og gif-er i LinkedIn-meldinger.
- Plattformen introduserer flere annonseformater – og nå også karusellannonser.
Twitter:
- Synes du annonsering på Twitter er vanskelig? Nå har Twitter lansert egne retningslinjer for byråer og annonsører under navnet Twitter Playbook for Agencies.
- I det siste har Twitter slettet en rekke «låste kontoer», og kontoer opprettet av mindreårige. Mange har sett en nedgang i antall følgere på sine egne kanaler som følge av dette.
Jobber du med digitale medier?
Har du ansvaret for sosiale medier, nettsider eller digitale nyhetsbrev? Har du lyst til å lære mer, få nye ideer og bli inspirert av andre som jobber med digital kommunikasjon? Da er Digitalt Forum noe for deg!
I Digitalt Forum setter vi sammen små grupper med digitale markedsførere, og du får et nettverk for utveksling av idéer og praktisk bruk av digitale verktøy. Gjennom en serie av kurs vil gi deg løpende, faglig påfyll og muligheten til å diskutere med andre, som jobber i forskjellige, men sammenlignbare virksomheter.
Les mer om Digitalt Forum: Nettverksgrupper for digital markedsføring og kommunikasjon.