Omdømmedagen 2013 RepTrak Norge

Over all forventning

Flertallet av deltakerne på Omdømmedagen mener dagen ble enda bedre enn forventet.

Et flertall av de nær 300 deltakerne på Omdømmedagen 2013, oppgir i evalueringen at dagen ble bedre enn forventet. Samtlige innlegg ble godt likt, men aller best score fikk Vinca LaFleur, Bill Clintons tidligere taleskriver. Her oppsummerer fire av deltakerne noen inntrykk etter fagdagen.

Line Höfde
Seniorrådgiver, kommunikasjon og strategi, Innovasjon Norge
LineHofde– En veldig bra dag! Det beste var definitivt Vinca LaFleur. Hun snakket godt om taleskriving, samtidig som hun ga inspirerende og gode eksempler.
Höfde trekker frem følgende faktorer på spørsmålet om hva som bør ligge til grunn for at en organisasjon skal ha et godt omdømme.
– Det er viktig å være konsekvent og troverdig over tid, være ekte og levere det du lover, og ikke minst ha klare retningslinjer innad i bedriften. Lev som du lærer og bevis for kundene at du holder det du lover, sier hun.
Höfde mener sosiale medier kan bidra i omdømmebyggingen, og forteller at flere i Innovasjon Norge bruker Twitter aktivt.
– Sosiale medier åpner for større samhandling og dialog. Hos oss brukes de som en kommentarfunksjon, et sted hvor man kan opplyse om arrangementer og sende ut informasjon.

Camilla Skare
Kampanjeleder i Amnesty International
CamillaSkare– Vi har fått oppleve flotte foredragsholdere, samt en god miks av ulike kommunikasjonsverktøy som film, tale og presentasjoner. Jeg synes det fungerte helt utmerket med korte foredrag. Alt i alt – en veldig bra dag. Den som imponerte meg mest var Vinca LaFleur. Det er helt fantastisk at hun klarte å trollbinde en så stor sal og vise til så gode eksempler. Det var veldig inspirerende og lærerikt, sier Camilla Skare, som forteller at hun etter Omdømmedagen kommer til å tenke strategisk omdømmebygging fremover.
– Jeg tror at en organisasjon som etterlever sine grunnleggende verdier, tenker målrettet og innovativt, har gode forutsetninger for å skape et godt omdømme. Du må alltid spørre deg selv: «Hva skal jeg si til hvem og hvorfor?» Vær tro mot det du står for, og perfeksjoner dette, utdyper hun.

Anders Bigseth
Pressekontakt, Netcom
AndersBigseth– Det har vært en inspirerende og interessant fagdag, hvor jeg har fått et godt innblikk i hvordan andre virksomheter med godt omdømme jobber, sier Anders Bigseth. Også han trekker frem Vinca LaFleur.
– Det var spennende å høre henne tale om ordets makt. Viktigheten av det å berøre lesere og publikum, samt å ufarliggjøre og knytte følelser til budskapet, sier han.
Bigseth mener visjon, misjon og verdiene i en bedrift er helt essensielt for å bygge et godt omdømme.
– Det er viktig at man er en verdidrevet organisasjon. Det er også vesentlig at alle ledere og ansatte har en klar oppfatning av hva verdiene betyr for dem, slik at det ikke bare blir med ordene. Det er viktigere å bli elsket enn å bli «liket.»
Bigseth forteller at sosiale medier er et viktig verktøy hva gjelder omdømmebygging i telebedriften.
– I Netcom har vi i flere år vært bevisst på dette. Vi har et eget team som jobber med sosiale medier. Dette teamet når målgrupper vi ikke kommer i kontakt med i butikk eller per telefon. Gjennom sosiale medier har man også mulighet til å gi umiddelbar tilbakemelding til forbrukerne, sier han.

Thomas Giertsen
Kreativ leder, Feelgood Scene Film & TV, og for tiden aktuell som seg selv i humorserien «Helt perfekt»
ThomasGiertsen– Jeg er førstereisgutt på omdømmeseminar, så jeg har vært her for å lære om omdømmebygging. Jeg synes det var veldig interessant å høre Vinca LaFleur. Hun kom med nyttige tips til hvordan jeg kan skrive en godt tale, samt at hun faktisk var flink til å tale selv, sier Giertsen.
Han er for tiden aktuell i sitcom-serien «Helt Perfekt», som er inne i sin tredje sesong på TVNorge. Serien vant Gullruten både i 2012 og 2013 for beste norske humorprogram. I sitcomen spiller Giertsen rollen som seg selv.
– Er du ikke redd for at den fiktive Thomas Giertsen i «Helt perfekt» kan skade ditt personlige omdømme, ved at mennesker tror du er slik du fremstår i serien?
– Både ja og nei. Mye i serien er basert på min personlighet, men ingen lever et liv som er stykket opp i 23 minutter lange sitcom-episoder. Mange liker å skille mellom jobb og privatliv. Min metode er å putte begge deler opp i gryta og røre godt om, avslutter Giertsen med glimt i øyet.