Leder For Analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, Og Adm. Direktør Ole Christian Apeland.
Leder for analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, og adm. direktør Ole Christian Apeland.

One Call best omdømme i telebransjen

One Call befester sin posisjon som det best likte teleselskapet. Det viser resultater fra årets store omdømmemåling RepTrak Norge 2014.

One Call er bedre likt i år enn i fjor, og havner denne gangen i kategorien «godt omdømme». Selskapet oppnår 71,2 poeng av 100 mulige. I samme kategori havner også Chess med 70 poeng.

– Når vi bryter ned svarene i undersøkelsen på de som er kunder og ikke, ser vi at både One Call og Chess får svært høy score av kundene sine. Langt høyere enn andre selskaper i bransjen. Det er altså selskapenes egne kunder som er årsaken til den høye scoren, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland.

Norges mest synlige virksomheter

RepTrak 2014 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Cirka 6.500 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter. I tillegg til den overordnede omdømmescoren, blir virksomhetene målt på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

For tredje år på rad er Stormberg det selskapet nordmenn beundrer mest, med en score på 87,5 poeng, en fremgang på 6 poeng fra i fjor. På annenplass troner Toyota, og nykommeren Google fyker rett inn på tredjeplass.
– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet øker. De fleste selskapene går frem, og hele seks selskaper er helt i toppklasse, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.

Generelt svakt omdømme

Både Telenor, NetCom og Tele2 gjør det bedre enn i fjor, men havner likevel i kategorien «middels godt omdømme». Tele2 har den sterkeste fremgangen, men er dårligst likt av alle teleselskapene, og ligger på grensen til et «svakt omdømme».

RepTrak Norge 2014

RepTrakNorge_2014

RepTrak Norge 2014 gir en oversikt over omdømmet til de 50 synligste virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2013. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 6. januar–14. mars 2014. Resultatene i RepTrak 2014 er basert på 11 732 vurderinger av 6 487 nordmenn. Det er ellevte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.