Leder For Analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, Og Adm. Direktør Ole Christian Apeland.
Leder for analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, og adm. direktør Ole Christian Apeland.

Rema 1000 har bransjens beste omdømme

Rema 1000 er den mest populære dagligvarekjeden i Norge. Men Coop blir stadig bedre likt, og puster Rema 1000 i nakken. Det viser resultatene fra årets store omdømmeanalyse RepTrak Norge 2014.

Rema 1000 får den høyeste poengsummen innen dagligvarebransjen, med 77,6 poeng av 100 mulige. Det tilsvarer et «godt omdømme», selv om kjeden har gått litt tilbake fra i fjor. Coop har gått frem og ender like bak Rema 1000 med 77 poeng. Ett hakk lenger bak kommer Kiwi med 75,9 poeng. Det er en solid framgang fra 73,3 poeng i 2013. Meny får 74,7 poeng, som er en liten tilbakegang fra i fjor. Det er kun 2,8 poeng som skiller de fire dagligvarekjedene i toppen.

Rimi har sterkest fremgang, men får likevel ikke mer enn 67,1 poeng, mot 63 i fjor, mens ICA får 63,8 poeng. Begge kjedene er i kategorien «middels godt omdømme». Minst likt av alle er Bunnpris, med en score på 60,2. Det er på grensen til et «svakt omdømme».

Norges mest synlige virksomheter

RepTrak 2014 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Cirka 6 500 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter. I tillegg til den overordnede omdømmescoren, blir virksomhetene målt på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

For tredje år på rad er Stormberg det selskapet nordmenn beundrer mest, med en score på 87,5 poeng, en fremgang på 6 poeng fra i fjor. På annenplass troner Toyota, og nykommeren Google fyker rett inn på tredjeplass.
– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet øker. De fleste selskapene går frem, og hele seks selskaper er helt i toppklasse, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.

Scorer på forskjellige områder

– Selv om det er lite som skiller de fire kjedene Rema, Coop, Kiwi og Meny i totalscore, har de ulike styrker ved sin virksomhet. Meny scorer godt på produkter og tjenester, og assosieres ofte med et godt utvalg. Kiwi scorer høyt på etikk, og kunder forbinder dem med frukt og grønt. Når det gjelder Rema og Coop, vurderes de forskjellige delene av virksomheten mer likt, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland.

RepTrak Norge 2014 gir en oversikt over omdømmet til de 50 synligste virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2013. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 6. januar–14. mars 2014. Resultatene i RepTrak 2014 er basert på 11 732 vurderinger av 6.487 nordmenn. Det er ellevte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.

RepTrak Norge 2014 gir en oversikt over omdømmet til de 50 synligste virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2013. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 6. januar–14. mars 2014. Resultatene i RepTrak 2014 er basert på 11 732 vurderinger av 6.487 nordmenn. Det er ellevte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.