Ole Christian Apeland

Resultatene fra RepTrak Norge 2016

Apeland har sammen med Reputation Institute målt omdømmet til Norges 50 mest synlige virksomheter, for 13. år på rad. Årets omdømmevinnere er Finn.no, Hurtigruten og Toyota.

– FINN har et meget godt omdømme i befolkningen, og scorer høyt på alle dimensjoner vi måler. Det er imponerende, og skyldes en kombinasjon av et godt produkt og god kommunikasjon over lang tid, sier Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland.

De beste lytter

Apeland forteller at de som bruker undersøkelser og evner å lytte blir bedre.
– Selskapene som scorer best er veldig bevisste på hva de skal være for kundene, de er gode til å lytte og tilpasse seg, og de kommuniserer på en måte som skaper gode følelser, forteller Apeland.

Nye og gamle troner på toppen

Årets vinner Finn.no får en score på 85,3 poeng av 100 mulige. Finn.no søkte seg rett til topps i fjor, og har beholdt plassen i år, mens nykommeren Hurtigruten seiler rett inn på andre plass med sine 83,5 poeng. Toyota har ligget stabilt høyt i omdømmeundersøkelsen i flere år, og får en tredjeplass med sine 81,7 poeng.

RepTrak Norge 2016: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her

Fakta om RepTrak Norge

  • RepTrak Norge 2016 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute.
  • Selskapene som måles er nominert gjennom en undersøkelse høsten 2015, der folk ble bedt om å oppgi to selskaper med dårlig omdømme og to selskaper med godt omdømme. Selskapene som ble nevnt flest ganger, ble målt i RepTrak Norge.
  • RepTrak Norge ble gjennomført i januar, februar og mars 2016, med totalt 13 420 vurderinger.
  • Omdømmescoren regnes ut fra fire spørsmål om tillit, beundring, respekt og god følelse. I tillegg spørres det om oppfatning av produkter og tjenester, ledelse, økonomi, etikk, samfunnsansvar, arbeidsmiljø og innovasjon.