Resultater Fra Omdømmeanalysen RepTrak Norge 2015 Utført Av Apeland

SAS til nye høyder

SAS flyr oppover på årets store omdømmemåling fra Apeland og Reputation Institute, og er nær ”fremragende omdømme”. Norwegian henger ikke med.

Resultatene av RepTrak Norge 2015 viser at SAS styrker sitt allerede gode omdømme, mens konkurrenten Norwegian ikke klarer å løfte seg mye fra i fjor. SAS stiger hele seks poeng fra i fjor til 79,3, og er bare 0,7 poeng fra kategorien «fremragende omdømme». Norwegian krabber oppover med tre poeng etter fjorårets omdømmestup og lander på 69,5 poeng – 10 poeng bak SAS.

Ikke lenger Askeladden

– Undersøkelsen er utført før streiken i Norwegian, og streiken påvirker derfor ikke Norwegians resultater. Vi ser likevel at Norwegian sliter med å komme tilbake til tidligere høyder. Selskapet har mistet posisjonen som ”Askeladden” i luften, selskapet nordmenn heier på. Nå er det SAS som er favoritten, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Ryanair fortsatt på bunn

Lavprisselskapet Ryanair har bunnplassering i RepTrak 2015 med 48,7 poeng, men har forbedret omdømmescoren med 2,1 poeng.
– Ryanair viser at også virksomheter med svært dårlig omdømme kan tiltrekke kunder, hvis de bare priser seg lavt nok, sier Ole Christian Apeland.

Finn.no på topp

Norges 50 mest synlige virksomheter, nominert av befolkningen, er målt.
Nykommeren Finn.no vipper trippel omdømmevinner Stormberg ned fra tronen. Finn.no har en score på 85,6 poeng av 100 mulige. Google går fram fra fjorårets tredjeplass til en annenplass i år, mens meieriselskapet TINE kommer på en tredjeplass.
– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet er høy. De fleste selskapene går frem, og hele syv selskaper er helt i toppklasse med et fremragende omdømme, sier Apeland.

Les mer om årets omdømmevinnere her
Les mer om resultatene i bank og finans her
Les mer om resultatene i dagligvarebransjen her

RepTrak. RepTrak Norge 2015 gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2014. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden januar–mars 2015. Resultatene i RepTrak 2015 er basert på 10 895 vurderinger av 3 891 nordmenn. Det er tolvte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.

Apeland. Apeland er et av Norges mest tradisjonsrike rådgivingsselskaper innen kommunikasjon. Selskapet er spesialisert på omdømmeutvikling og integrerte kampanjer.

RepTrak Norge 2015: Last ned oversikt over resultatene for de 50 mest synlige virksomhetene her