Sbanken Gjensidige

Sbanken og Gjensidige på topp innen bank og forsikring

Sbanken er banken og Gjensidige forsikringsselskapet med det best omdømmet blant de mest synlige aktørene i disse bransjene. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Gjensidige får 78,1 poeng og Sbanken 77,7 poeng av 100 mulige. Det er en ikke-signifikant forskjell. DNB øker mest av samtlige aktører. Bank- og forsikringskonsernet gjør et hopp på 7 poeng, sammenliknet med i fjor.

Produkter og tjenester viktigst

– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og kundene opplever at Gjensidige og Sbanken leverer varene. I tillegg scorer Gjensidige svært høyt på etikk og samfunnsansvar, mens Sbanken er blant de beste selskapene innenfor innovasjon. Det som kjennetegner bank og forsikring er at det blir mindre forskjeller mellom de selskapene med best og de med dårligst omdømme, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Sparebank 1 faller mest

Sparebank 1 har hatt en jevn, god stigning de siste årene, men faller i år med 3,5 poeng. Det er det største fallet blant bank og forsikringsselskapene. Selskapene som ble målt i finansbransjen er:

  • Gjensidige, 78,1 poeng (75,6 poeng i fjor)
  • Skandiabanken, 77,7 poeng (79,8 poeng i fjor)
  • Storebrand, 74,3 poeng (Sist målt i 2010: 68,8 poeng)
  • Sparebank 1, 74,1 poeng (77,6 poeng i fjor)
  • DNB, 70,6 poeng (63,6 poeng i fjor)
  • Nordea, 68,9 poeng (71,3 poeng i fjor)
  • If, 68,4 poeng (70,8 poeng i fjor)

Vipps redder ikke DNB

Etter å ha vært det eneste selskapet som falt i fjor, har DNB kommet sterkt tilbake. For første gang siden norske selskapers omdømme har blitt målt med RepTrak er DNB i kategorien «godt omdømme».
– DNB scorer bra på produkter, innovasjon og samfunnsansvar og har en fremgang innenfor dimensjonen «Etikk», i forhold til fjorårets måling, sier Apeland.

Freia på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Freia. De har en omdømmescore på 86,3 poeng.
– Med unntak av noen få selskaper er omdømmet til norske selskaper rimelig stabilt. To tredjedeler av Norges mest synlige selskaper har et godt eller fremragende omdømme. Årsaken er blant annet at de fleste av dem er blitt bedre til å lytte og flinkere til å bruke det de hører til å justere sin adferd. Det som er nytt de siste årene, er at bedriftene har fått flere muligheter til å lytte. Gjennom å analysere egne og andres data tilpasser de produkter og tjenester til kundenes behov og forventninger. Økt dialog i sosiale medier er også effektivt for å forstå kundene bedre og endre seg, sier Apeland.

Les mer: Freia har Norges beste omdømme.

RepTrak Norge 2018: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute)

Les mer: 

Freia har Norges beste omdømme

Hurtigruten med beste omdømme blant transportselskapene

Mat og drikkeprodusenter topper omdømmemåling

Sbanken og Gjensidige på topp innen bank og forsikring

Vinner dagligvareslaget: KIWI på omdømmetoppen