Anna Heumrønningen
Anna Heumrønningen

Seks digitale tips for 2015

Digital markedsføring har alltid vært preget av buzz-ord. Mens noen av trendene har forsvunnet, har andre blitt en naturlig del av markedsføringsmiksen. Rådgiver Anna Heumrønningen gir en oversikt over noen av buzz-ordene, som hun spår at vi vil høre mer om i 2015.

– Mange får med seg buzz-ordene innen digital markedsføring, uten nødvendigvis å få helt grep på hva de ulike begrepene betyr og innebærer. Men nytt år og nye muligheter: Her gir jeg en kort oversikt over noen av de viktigste begrepene, og noen tips til hvordan du kan utnytte mulighetene disse gir i det kommende året, sier kommunikasjonsrådgiver Anna Heumrønningen i Apeland.

1. Big data

Big data er et buzz-ord i mange bransjer, men det finnes ingen entydig definisjon på begrepet. Diskusjonen går gjerne på hvor mye data det må være snakk om før man kan kalle det «big». Til syvende og sist er all data som inneholder informasjon som en bedrift kan bruke til sin fordel verdifull, uavhengig av hvor stor og kompleks den er. Informasjonen kan brukes til alt fra å sende ut skreddersydde tilbud basert på tidligere kjøp, til å forstå og optimalisere den digitale kjøpsprosessen.

Tips:

Verdifull data kan komme fra en rekke interne og eksterne kilder. Skaff oversikt over hvilke data bedriften har tilgjengelig, og finn ut hvordan informasjonen kan brukes til deres fordel.

2. Individuell tilpassing

Internett og sosiale medier har åpnet opp for en verden av informasjon. Problemet er at mengden informasjon som er tilgjengelig har blitt så massiv at det blir umulig å skille relevant informasjon fra irrelevant. I de siste årene har blant annet Facebook og Google begynt å gjøre denne jobben automatisk for deg. Basert på antakelser om hvem du er og hva du er interessert i, filtreres irrelevant informasjon vekk. Stadig flere digitale tjenester innser at bruk av «big data» for å skreddersy opplevelsen til hver enkelt besøkende er avgjørende for å lykkes i det digitale markedet.

Tips:

For mange bedrifter blir utfordringen å unngå å få sitt budskap filtrert vekk av disse tjenestene, samt selv å ta i bruk «big data» for å levere skreddersydde opplevelser til sine kunder.

3. Programmatisk annonsering

Kort fortalt er programmatisk annonsering en automatisert måte å kjøpe og selge annonseplass på. Dermed sparer man mye tid og man får mulighet til ekstrem målretting. Med digital annonsering kan man i sanntid måle effekten av hver krone man bruker, men det skjerper også ofte kravene til avkastning.

Tips:

Med programmatisk annonsering kan du utnytte data om hvem som med størst sannsynlighet vil kjøpe dine produkter eller tjenester, til hvilken tid – og så by på annonser basert på dette.

4. Innholdsmarkedsføring (content marketing)

Innholdsmarkedsføring handler i bunn og grunn om å hjelpe kunden i stedet for å fokusere på å selge et produkt. Dette er på ingen måte noe nytt. I 1904 ga for eksempel Jell-O ut gratis kokebøker med kreative måter å bruke produktet på. Innholdsmarkedsføring kjennetegnes av at:

  • det er til nytte for kunden
  • det skaper ekte engasjement
  • det er verdt å dele og ta vare på
  • det bygger tillit mellom kunden og bedriften

Tips:

Fortell gode, autentiske og relevante historier som er til nytte for kunden. Dette øker sjansen for å nå gjennom med budskapet.

5. Native advertising / advertorial

Native advertising er nettannonser som er utformet på samme måte som det redaksjonelle innholdet som omgir den, både i form og innhold. Siden denne formen for reklame virker mindre påtrengende ser man ofte gode resultater i forhold til vanlig bannerannonsering. Sponsede innlegg på Facebook og søkeordannonser på Google er eksempler på «native ads». Det samme gjelder annonser i nettavisene som ligner redaksjonelt innhold. Mye av debatten som har rast det siste året om innholdsmarkedsføring, handler egentlig om «native advertising» – og om denne formen for annonser merkes tydelig nok i norske nettaviser.

Tips:

Tiden hvor sosiale medier var gratis er nok i stor grad over, og de fleste bedrifter vil måtte betale for å synliggjøre sitt innhold i 2015. Med godt og relevant innhold kan «native ads» i aviser også være svært effektivt, men opptre redelig og vær tydelig på hvem som er avsender av budskapet.

6. Markedsføring i sanntid (real time marketing)

Markedsføring i sanntid handler om innhold. Å respondere på noe som skjer her og nå. Merkevarer som lykkes med dette oppleves gjerne mer relevante og engasjerende.

Tips:

Gi dem som har ansvaret for å lage innhold for sosiale medier klare rammer og myndighet til å publisere, slik at de har mulighet til å respondere raskt. Aksepter at det som legges ut ikke alltid kan være perfekt, og at det sannsynligvis vil gjøres noen bommer.

2015 kommer til å bli et spennende år i digitale flater. Vi har nok bare sett begynnelsen på mulighetene disse tiltakene (og flere til) har å by på!

Anna Heumrønningen

Anna er leder for Apelands digitale avdeling, og jobber med å forme løsninger og innhold for ulike digitale plattformer. Samtidig er hun en populær foredragsholder som ofte holder kurs og workshops, spesielt innenfor temaene universell utforming, søkemotoroptimalisering, digitale trender og sosiale medier.