Skandiabanken På Omdømmetoppen

Skandiabanken er banken med best omdømme

Skandiabanken har gjenerobret tronen som banken med best omdømme hos det norske folk. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Skandiabanken klatrer forbi fjorårets bankvinner Sparebank1 og får en omdømmescore på 79,8 av 100 mulige. Dette er en oppgang på 4,7 poeng fra i fjor. Det vil si at Skandiabanken havner i godt selskap med virksomheter som Microsoft og Apple.

Produkter og tjenester viktigst

– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og kundene opplever at Skandiabanken leverer varene. Etikk og ledelse er også svært viktige faktorer for folks oppfatning av banker, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Sparebank 1 rett bak

Sparebank 1 har hatt en jevn, god stigning de siste årene, og ligger kun 2,2 poeng bak populære Skandiabanken.

Selskapene som ble målt i finansbransjen er:

  • Skandiabanken, 79,8 poeng (75,1 poeng i fjor)
  • Sparebank 1, 77,6 poeng (75,2 poeng i fjor)
  • Gjensidige, 75,6 poeng (73,9 poeng i fjor)
  • Nordea, 71,3 poeng (68,1 poeng i fjor)
  • If, 70,8 poeng (67,9 poeng i fjor)
  • DNB, 63,6 poeng (66,0 poeng i fjor)

Vipps redder ikke DNB

Alle de målte selskapene innen finans opplever en liten stigning i omdømmescore, bortsett fra DNB. Banken ligger på kun 63,6 poeng, noe som plasserer banken i kategorien ”et middels godt omdømme”. DNB opplever en nedgang på 2,4 poeng fra i fjor, og havner i samme kategori som blant annet Canal Digital, Telenor og Bunnpris.

– DNB investerer stort i innovasjon og markedsføring. De scorer bra på innovasjon og er flere ganger kåret til ”Årets markedsfører”. Men Vipps redder ikke DNB. Folk er ikke overbevist om etikken og lederskapet, så her har Rune Bjerke en jobb å gjøre, mener Apeland.

Finn.no troner på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Finn.no som troner på topp for tredje år på rad. Finn.no får 86,4 poeng.

– Vi ser at flere selskaper klatrer oppover omdømmestigen. Nesten dobbelt så mange selskaper havner i kategorien fremragende omdømme i år sammenlignet med i fjor. Vinneroppskriften er å være tydelig over tid, finne en x-faktor som sjarmerer og oppførere seg skikkelig. Og så er det ikke til å komme bort fra at nordmenn ofte stoler mest på norske selskaper, sier Apeland.

 

RepTrak Norge 2017: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute)