Leder For Analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, Og Adm. Direktør Ole Christian Apeland.
Leder for analysegruppen, Bjørg Kari Paulsen, og adm. direktør Ole Christian Apeland.

Skandiabanken best omdømme innen finans

Skandiabanken er enda mer populær enn i fjor, og ligger et hestehode foran andre banker og finansinstitusjoner i den store omdømmemålingen RepTrak Norge 2014.

Skandiabanken har en omdømmescore på 79,4 poeng av 100 mulige, og befester  sin posisjon som vinneren blant banker og finansinstitusjoner. Selskapet ligger helt øverst i kategorien «godt omdømme», og er bare 0,6 poeng unna et «fremragende omdømme».

– Skandiabanken imponerer med hva de har fått til. De har klart å bygge og beholde en unik posisjon i det norske bankmarkedet, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Et stykke under følger henholdsvis Gjensidige med 73,5 poeng og Sparebank 1 med 72,9 poeng. Begge har hatt fremgang siden i fjor.

I kategorien «middels godt omdømme» finner vi DNB, If og Nordea. DNB ligger øverst i kategorien, og er bare 0,1 poeng unna et «godt omdømme». If var ikke  på listen i fjor, men har en sterk fremgang fra 2012. Selskapet ender på 68.8 poeng. Aller minst populær er Nordea med en score på 66 poeng.

Norges mest synlige virksomheter

Cirka 6.500 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter. I tillegg til den overordnede omdømmescoren, blir virksomhetene målt på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

For tredje år på rad er Stormberg det selskapet nordmenn beundrer mest, med en score på 87,5 poeng, en fremgang på 6 poeng fra i fjor. På annenplass troner Toyota, og nykommeren Google fyker rett inn på tredjeplass.
– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet øker. De fleste selskapene går frem, og hele seks selskaper er helt i toppklasse, sier Apeland.

RepTrak Norge 2014

RepTrak Norge 2014

RepTrak Norge 2014 gir en oversikt over omdømmet til de 50 synligste virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2013. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 6. januar–14. mars 2014. Resultatene i RepTrak 2014 er basert på 11 732 vurderinger av 6 487 nordmenn. Det er ellevte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.