Illustrasjon RepTrak 2015

Skandiabanken har bransjens beste omdømme

Skandiabanken er fortsatt banken med best omdømme. Det viser den store omdømmemålingen RepTrak Norge 2015, fra Apeland og Reputation Institute.

Skandiabanken får en omdømmescore på 77,4 av 100 mulige, og holder stand som vinneren blant bank- og finansselskaper. Dette til tross for en nedgang på to poeng fra i fjor.

Krevende rolle

– Det er krevende å beholde et så godt omdømme over så lang tid som Skandiabanken har gjort. Andre banker har mye å lære av Skandiabanken, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Gjensidige har en framgang på drøye tre poeng fra i fjor, til 76,7, og ligger dermed mindre enn ett poeng bak Skandiabanken. Sparebank 1 følger tett bak med 74,0 poeng, og er dermed i kategorien «godt omdømme».

Norges største og nest største bank har «middels omdømme». Nordea får 67,7 poeng, mens DNB faller til 66,4 poeng.

Finn.no på topp

Norges 50 mest synlige virksomheter, nominert av befolkningen, er målt.
Nykommeren Finn.no vipper trippel omdømmevinner Stormberg ned fra tronen. Finn.no har en score på 85,6 poeng av 100 mulige. Google går fram fra fjorårets tredjeplass til en annenplass i år, mens meieriselskapet TINE kommer på en tredjeplass.

– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet er høy. De fleste selskapene går frem, og hele syv selskaper er helt i toppklasse med et fremragende omdømme, sier Apeland.

Les mer om årets omdømmevinnere her
Les mer om resultatene i luftfarten her

Les mer om resultatene i dagligvarebransjen her

RepTrak. RepTrak Norge 2015 gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober/november i 2014. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden januar–mars 2015. Resultatene i RepTrak 2015 er basert på 10 895 vurderinger av 3 891 nordmenn. Det er tolvte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. RepTrak benyttes i over 30 land verden over.

Apeland. Apeland er et av Norges mest tradisjonsrike rådgivingsselskaper innen kommunikasjon. Selskapet er spesialisert på omdømmeutvikling og integrerte kampanjer.

RepTrak Norge 2015: Last ned oversikt over resultatene for de 50 mest synlige virksomhetene her