Ida Aalen

Skrivebordsjournalistikk

– Om man kan servere journalistene informasjon som gjør det enklere for dem å gjøre jobben sin, øker sjansene for at man får sin sak på, forteller Ida Aalen i Netlife Research.

I et endret medielandskap belager journalistene seg i større grad på informasjon og kilder som er tilgjengelig på nett. Dette åpner for at sosiale medier blir et av kommunikasjonsarbeiderens viktigste verktøy. Ved å være synlig som kilde eller bistå journalisten med faktamateriell og lignende, kan man øke sjansen for å få sin sak, eller sin versjon av saken, inn i den redaksjonelle dekningen.

– Kanskje oppleves det også som mer stuerent for en journalist å dekke noe som har «skjedd på Twitter», fremfor å klippe og lime fra en pressemelding, undrer Aalen.

Her er Ida Aalens beste råd for sosiale medier

  1. Ikke lag oppdateringer til sosiale medier alene. Skriver man i par blir det alltid tydeligere.
  2. Vit hva du vil oppnå når du oppdaterer («Jeg vil ha likes» telles ikke som mål).
  3. Kanalsamspill må til for å få gode resultater. Det hjelper lite om folk klikker seg videre, hvis innholdet de møter i andre enden er uforståelig.

Se intervju med Ida Aalen på Omdømmedagen

Last ned presentasjonen her!

Ida Aalens presentasjon på Omdømmedagen 2015 (19,2 MB)