Hva Skal Egentlig Til For å Få Oppmerksomhet Fra Journalister? Per Henrik Stenstrøm Deler Råd Om Hva Du Bør Gjøre.

Slik får du saken din i media

Hva skal egentlig til for å få oppmerksomhet fra journalister? Per Henrik Stenstrøm deler råd om hva du bør gjøre.

Stenstrøm er en erfaren mediepersonlighet, som startet aktualitetsprogrammet Sytten tretti og nå er programdirektør i P4.

Historier handler om mennesker

Mange organisasjoner kjemper om medias oppmerksomhet. Alle mener at det de driver med er viktig, og fortjener spalteplass. Men ofte glemmer organisasjonene at viktige historier alltid handler om mennesker. Nesten alle temaer kan belyses hvis man kan fortelle om saken gjennom en historie.

Human touch og case-historier

Generelle problemstillinger blir mer forståelige hvis noen som er involvert kan fortelle om hva det betyr for ham eller henne. For eksempel kan en kvinne med brystkreft stå frem og fortelle om konsekvensene av å stå på lange ventelister for nye bryster. Det handler om å gjøre kompliserte ting enkle å forstå for folk flest, og at leseren/lytteren kjenner seg igjen i historiene eller får sympati med noen.

Slutt å være kjedelige!

Journalister blir ofte kontaktet av organisasjoner som har noe viktig å fortelle. Men ofte blir de presentert for tall og statistikk eller vanskelige problemstillinger, som ikke interesserer så mange. For å få journalistene interessert, må du finne den spesielle inngangen til temaet – inngangen som skaper interesse for det du vil fortelle. Gode historier handler om mennesker, ikke tall!

Etabler et nettverk

Du bør begynne å ta kontakt med journalister, og finne ut av hvem som er opptatt av hva. Mange journalister har temaer de er spesielt opptatt av, og da kan det være lettere å snakke med dem. Det er også lurt å følge med på nyhetene, slik at du kan henge deg på saker som allerede er i media. Journalister vil gjerne kunne følge opp saker, så hvis du kan tilby noe som utvider saken ytterligere, blir de ofte glade. Kanskje kan du tilby en kommentar til noe som er sagt eller gjort.

Og husk: Journalister vil alltid ha gode historier!