Omdømmedagen RepTrak Norge

– Snakk med – ikke til!

Sarpsborg kommune har kommunal Norges-rekord i antall tilhengere på Facebook. – God dialog med innbyggerne i sosiale medier bygger felles stolthet for kommunen og byen, sa kommunikasjonssjef Pål Nilsen i Sarpsborg kommune på Omdømmedagen.

For Sarpsborg kommune er ikke bare i sosiale medier for kosens skyld. Kommunen vil yte best mulig service overfor sine innbyggere, og ser også flere eksempler på at innbyggerne hjelper hverandre.
– Det er det som er så fint med sosiale kanaler. I tillegg får vi også mange konstruktive innspill til planer og strategier – og gode ideer til å videreutvikle tjenestene våre, fortalte kommunikasjonssjef Pål Nilsen.

Utfordrende omdømmebygging

– Å bygge omdømme i en kommune er ingen enkel sak, fordi innbyggerne ikke alltid har andre valg enn å benytte seg av kommunens tjenester. De må forholde seg til eiendomsskatt og åpningstider på SFO, byggesaksavdelingens søknadsfrister og de helsetjenestene som tilbys, fastslo Nilsen og fortsatte:
¬– Kort sagt er kommunen inne i livet ditt fra før du er født til etter at du er død – uansett om du vil det eller ikke. Dette kan lett føre til misnøye og klager. Det blir ikke enklere ved at kommunen er en stor og uoversiktlig arbeidsplass som styres av politikere – et folkeferd som i seg selv tradisjonelt kanskje ikke har verdens beste omdømme, påpeker han.

Nye premisser for dialog

Gjennom sosiale medier – og spesielt Facebook – er Sarpsborg kommune nå i stand til å møte innbyggerne på en helt annen måte enn tidligere.
– Vi snakker MED våre innbyggere, ikke TIL dem. Vi treffer innbyggerne der de er, på deres egne premisser, og snakker til dem på deres eget språk.

Pål Nilsens beste råd for god dialog i sosiale medier:

1. Vær tro mot kanalenes egenart.
2. Vær ærlig.
3. Vær tilstede.
4. Vær personlig.