Sosiale medier endrer norsk valgkamp
– Teknologi og sosiale medier har vært med på å revolusjonere politisk kommunikasjon de siste 10 årene, sier Pia Gulbrandsen, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet.
Arbeiderpartiet møter i dag potensielle velgere på SnapChat, Instagram og Facebook. På Omdømmedagen fortalte kommunikasjonssjefen at politisk kommunikasjon i 2015 handler om å gå målrettet til verks.
– Vi jobber hardt for å få ut relevant budskap til rett person, i rett kanal, sier Pia Gulbrandsen.
Samme mål – nye kanaler
Hun påpeker at politisk kommunikasjon har endret seg voldsomt de siste årene. Men målet har alltid vært det samme – å nå folk der de er.
– Tidligere Ap-leder Jens Stoltenberg ble Norges første statsminister på sosiale medier. Da han tok i bruk Facebook, var det på en tid hvor sosiale medier som oftest bestod av middagsoppdateringer. På mange måter banet han vei for politiske budskap i sosiale medier, sier Pia Gulbrandsen.
Pia Gulbrandsens kommunikasjonsråd
- Skap kultur for å prøve nye virkemidler og ny teknologi.
- Bruk sosiale medier til å møte folk med et tilpasset, men gjenkjennelig budskap.
- Kombiner aktiviteter i tradisjonelle medier, digitale kanaler og betalt kommunikasjon.