Sosiale Råd For 2015

Sosiale råd for 2015

Gikk du glipp av Social Media Days? No worries! Vi har oppsummert hovedpoengene fra alle foredragsholderne i fem gode råd til deg!

1. Velg riktig kanal

Hvem skal du snakke med – og hvor treffer du dem? Du trenger ikke nødvendigvis å kaste deg på alt av nye sosiale medier. Finn ut hvor dine målgrupper engasjerer seg.

2. Fokuser på kunden

Hvem er du, og hvorfor skal målgruppen ønske å følge deg? Kundene dine er ekte personer med ekte problemer. Hvordan kan du bidra til å løse dem? Innholdet du deler må være interessant, relevant og aktuelt. Jobb med en helhetlig historie som gjør at du fortjener kundenes oppmerksomhet, uavhengig av kanal. Knekk koden for form og tone i de ulike kanalene.

3. Vær deg selv

”Alle” er i sosiale medier, så hvordan skal du skille deg ut? La deg gjerne inspirere av andre som gjør det bra, men prøv å finne din egen greie – og by på deg selv. Det viktigste er å være menneskelig, ikke nødvendigvis morsom.

4. Jobb målrettet

7 av 10 bedrifter er tilstede i sosiale medier bare fordi de føler at de må. Men sosiale medier handler ikke bare om å ”være der” og å få oppmerksomhet, men om å skape målbare resultater. Sett konkrete mål for hva du ønsker å oppnå. Test og mål underveis for å sikre at du kommer dit.

5. Bygg relasjoner

Hvordan kan du dra nytte av grupper som har felles interesser som deg? Tenk på deres felles interesse som et leirbål. Start med å bidra selv med noen gode historier rundt leirbålet, før du forventer å få noe igjen selv. Vær personlig, by på deg selv. Et godt nettverk må bygges før du trenger det!

Ellen Paulsen

Ellen er en erfaren rådgiver, som har arbeidet med de fleste av våre største kommunikasjonskampanjer gjennom mange år. Hun jobber strukturert og målrettet med å finne gode løsninger for små og store utfordringer, og sikrer at helhetlige kampanjer tas systematisk ut i alle kanaler. De siste årene har hun jobbet spesielt med digitale og sosiale kanaler.