Stormberg

Stormberg har Norges beste omdømme

For andre år på rad er det tur- og sportstøyprodusenten Stormberg som har best omdømme blant Norges 50 mest synlige virksomheter. Det viser årets store omdømmeanalyse fra Apeland og Reputation Institute.

Stormberg kommer best ut i omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge 2013, med en omdømmescore på 81,4 av 100 mulige. Score over 80 kategoriseres som «fremragende omdømme». Stormberg får sin beste score innen produkter og tjenester, og er den virksomheten som scorer høyest på arbeidsmiljø, samfunnsansvar og etikk av de 50 selskapene som er på listen. Like bak Stormberg følger Toyota, og årets nykommer Q-Meieriene.

Etikk og samfunnsansvar er viktig

– Etikk og samfunnsansvar blir stadig viktigere for forbrukerne. Stormberg har et tydelig og sosialt engasjement som de er flinke til å kommunisere, og som forbrukerne setter pris på, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland.

Daglig leder Steinar J. Olsen i Stormberg synes det er utrolig hyggelig å gå til topps for andre år på rad.
– Jeg opplever dette som en anerkjennelse av vår forretningsfilosofi. Vår visjon er å gjøre verden til et litt bedre sted, sier Olsen. Visjonen uttrykkes blant annet i en policy om å ansette tidligere kriminelle, rusmisbrukere og psykisk syke, samarbeid med humanitære organisasjoner, og strenge etikk- og miljøkrav i forretningsdriften.

Rema 1000 tar teten i dagligvare

Rema 1000 er den desidert mest populære dagligvarekjeden i Norge. For første gang rangerer kundene Rema 1000 foran Meny og Coop. Selskapet får 78,2 poeng av 100 mulige.

Skandiabanken banker andre banker

Skandiabanken befester sin posisjon som vinner blant banker og finansinstitusjoner. Selskapet faller litt fra i fjor, men er fremdeles langt mer populær enn andre banker og finansinstitusjoner. Omdømmescoren er på 78 poeng.

NRK med høyeste fall

I fjor suste NRK for første gang forbi TV2 i popularitet, men i år blir det kræsjlanding for statskanalen. NRK ender med en omdømmescore på 64,1 av 100 mulige. Det er et fall på hele 12,3 prosentpoeng, og dermed står NRK for det største fallet på listen over de 50 mest synlige virksomhetene.

One Call med god ringetone

One Call seiler inn fra sidelinjen som det best likte teleselskapet. Selskapet havner i kategorien ‹‹middels godt omdømme›› med en omdømmescore på 69,4 poeng av 100 mulige. Det er kun 0,6 poeng fra kategorien ‹‹godt omdømme.››

Norwegian flyr fra konkurrentene

Norwegian øker ledelsen, og befester sin posisjon som det best likte selskapet innen transportsektoren, med en score på 79,1 poeng. Norwegian gjør det ikke bare godt innen egen sektor, men ligger på topp fem totalt av de femti selskapene på listen. SAS derimot står for et av de største fallene i år med en score på 66,8 av 100 mulige.

Norges mest synlige bedrifter

RepTrak 2013 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Cirka 5 800 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter, både på overordnet nivå, og på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

Ti år med omdømmeundersøkelser

RepTrak har blitt gjennomført i Norge i ti år. Tidligere vinnere er Tine, IKEA, Skandiabanken, Toyota og Vinmonopolet. IKEA har vunnet tre ganger. Svært forskjellige virksomheter har tronet øverst på listen, men felles for dem er at de er tydelige i sin kommunikasjon, og ofte gjør mer enn de må.
– Omdømmevinnerne er svært bevisste, både i sin kommunikasjon og i sin adferd. De gir tydelige løfter som de holder, eller overgår, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.