Swiss Flag

Sveits har verdens beste omdømme

Sveits er kåret til det landet i verden med best omdømme, foran Canada og Sverige. Norge havnet på en sjetteplass, én plassering ned fra i fjor.

I dag offentliggjorde Reputation Institute, verdens fremste fagmiljø innen omdømmebygging, resultatene fra den internasjonale undersøkelsen Country RepTrak 2014. Kommunikasjonsbyrået Apeland er norsk partner for Reputation Institute.

– Finland gjør et hopp fra i fjor og presser oss et hakk ned på listen, men Norge er fortsatt blant de landene i verden med best omdømme, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.

Alle nordiske land med godt omdømme

Over 27 000 personer i G8-landene har deltatt i undersøkelsen og gitt sin score på omdømmet til 58 land. I tillegg har de gitt score på hvordan de oppfatter landenes næringsliv/økonomi, politikk/styringsform, samt natur og kultur.

Sveits fikk en score på 76,0 på en skala fra 0 til 100. Canada, som har ligget på toppen de tre siste årene, ligger rett bak med en score på 75,6. De nordiske landene i undersøkelsen får alle en score på over 70 poeng. Dette kategoriseres som et godt omdømme, ifølge Reputation Institutes standard.

Russland, Nigeria, Pakistan og Iran er landene med lavest score i undersøkelsen.

Toppliste landene med best omdømme i Country RepTrak 2014 (2013)

  1. Sveits 76.0 (76.3)
  2. Canada 75.6 (76.6)
  3. Sverige 75.1 (76.5)
  4. Finland 74.6 (71.8)
  5. Australia 73.8 (76.1)
  6. Norge 73.7 (74.1)
  7. Danmark 73.4 (73.3)
  8. New Zealand 72.5 (72.5)
  9. Nederland 71.1 (70.6)
  10. Tyskland 69.9 (68.3)

Hele den internasjonale pressemeldingen med resultater fra alle landene kan du lese her.

Ellen Paulsen

Ellen er en erfaren rådgiver, som har arbeidet med de fleste av våre største kommunikasjonskampanjer gjennom mange år. Hun jobber strukturert og målrettet med å finne gode løsninger for små og store utfordringer, og sikrer at helhetlige kampanjer tas systematisk ut i alle kanaler. De siste årene har hun jobbet spesielt med digitale og sosiale kanaler.