Nye Funksjoner I Facebook

Tettere dialog på Facebook

Det er ikke bare venner og familie vi vil kommunisere raskt og enkelt med. Også fra bedrifter ønsker vi kjappe svar. Snart ruller Facebook ut nye muligheter for nettopp det.

– Endringene på Pages vil definitivt gjøre arbeidsdagen enklere for selskaper som er aktive på Facebook – og sørge for en enklere og mer direkte dialog med kunder og potensielle kunder, sier Anna Heumrønningen, leder for digitalavdelingen i Apeland.

Svar direkte i innboksen

Frem til nå har sideadministratorer bare hatt mulighet for å svare forbrukerne i den kanalen der de selv har åpnet for dialog – enten i kommentarfelt eller i innboks. I løpet av få uker vil administratorene kunne svare på åpne kommentarer på selskapets vegg – i innboksen. Meldingen viser hvilken kommentar selskapet svarer på, så det er enkelt å følge dialogen.
– Det blir straks mer personlig dersom man kan svare på en offentlig kommentar i en privat melding. Slik kan man også raskt flytte eventuell negativ dialog over fra veggen og over i et mer lukket rom. Samtidig vil det markeres at kommentaren er besvart i en privat melding, slik at folk ser at selskapet har respondert, sier Anna.

Send meldinger – fra annonser

Samtidig skal det også bli mulig for forbrukerne å sende private meldinger til et selskap direkte fra selskapets Facebook-annonser.
– Fra en egen knapp synlig i annonsene, vil forbrukerne kunne sende meldinger direkte til selskapets innboks. Det er en spennende utvikling. For forbrukerne vil det slik bli enda raskere og enklere å ta kontakt med selskapene som annonserer, og veien fra en annonse til en direkte dialog med selskapet blir kortere. Det blir straks litt mer personlig, påpeker Anna.

For selskapene er det kun et tastetrykk som skal til for å inkludere en meldingsknapp i annonsen. Når forbrukerne klikker på ”Send melding” i en annonse, vil Messenger-vinduet åpnes direkte. Innkommende meldinger til selskapet inkluderer et vedlegg som viser hvilken annonse meldingen refererer til. Straks forbrukeren har startet en dialog, vil selskapet kunne svare direkte på meldingen.

Premierer raske selskaper

Facebook er opptatt av å synliggjøre selskaper som er spesielt raske til å svare på meldingene de får fra forbrukere.
– Akkurat på dette punktet synes jeg nok at Facebook er litt vel offensive. Det er kun selskaper som svarer på 90 prosent av henvendelsene de får i innboksen på under fem minutter som vil merkes som raske. Jeg vil heller oppfordre selskapene til å ta seg litt bedre tid til å gi gode svar, enn til å fyre fra hofta i jakten på en slik kreditering, sier Anna.

Nye verktøy

– Nå som det kommer flere nye muligheter for dialog med kunder, dukker det heldigvis også opp nye verktøy som vil hjelpe sideadministratorer med å håndtere og svare på meldingene. Blant annet vil det bli mulig å lagre ferdige svar på spørsmål man får ofte. Det skal definitivt bli nyttig, avslutter Anna. Så får vi forsøke å være tålmodige mens vi venter på at Facebook skal rulle ut de nye funksjonene.

Tidligere i år lanserte Twitter en liknende funksjon, som gjør det mulig å motta direktemeldinger – selv fra folk som ikke følger deg. Les artikkelen ”Enklere dialog på Twitter” her.

Ellen Paulsen

Ellen er en erfaren rådgiver, som har arbeidet med de fleste av våre største kommunikasjonskampanjer gjennom mange år. Hun jobber strukturert og målrettet med å finne gode løsninger for små og store utfordringer, og sikrer at helhetlige kampanjer tas systematisk ut i alle kanaler. De siste årene har hun jobbet spesielt med digitale og sosiale kanaler.