Rohit

Skap tillit for suksess

Du må være sympatisk for å skape tillit – og suksess. Kommunikasjonsspesialist Rohit Bhargava forklarer hvorfor og hvordan.

Ønsker du å bygge relasjoner med og skape engasjement hos ulike interessentgrupper, er det ifølge Rohit Bhargava én ting som gjelder: Du må opparbeide deg tillit. I tillegg viser studier og allmenn fornuft at vi mennesker først og fremst bygger relasjoner med personer og virksomheter vi liker.

Ønsker du å nå dine interessegrupper, bør din markedsføring og kommunikasjon ifølge Bhargava bygges på følgende fem prinsipper:

  1. Ærlighet: Fortell sannheten om selskapet, dine produkter og tjenester. Ikke smink virkeligheten.
  2. Relevans: Du må gi målgruppen en historie som de ønsker å ta del i. De må føle at det du tilbyr dem er relevant for dem og tilfører dem noe i hverdagen.
  3. Raushet: Ingen liker egoistiske virksomheter, som ikke kan tilrettelegge for kunder eller samarbeidspartnere uten å ha en direkte og umiddelbar egenvinning av det.
  4. Enkelthet: Jo enklere du gjør det for kunden både å skaffe seg og bruke et produkt eller en tjeneste, jo mer fornøyde kunder får du.
  5. Timing: Vær fleksibel nok til kjapt å kunne henge deg på og utnytte hendelser som skjer her og nå – enten det gjelder en Twitter-melding som tar av eller en nyhetssak i mediene.