Det Er Flere Elementer Enn Dekning Og Synlighet Som Er Viktige Ved Kanalvalg, Avslører Undersøkelse.
Det er flere elementer enn dekning og synlighet som er viktige ved kanalvalg, avslører undersøkelse.

Vær bevisst i kanalvalget

Ved valg av reklamekanaler er det ikke bare dekning og synlighet som må tas med i betraktningen. Vi må også ta hensyn til målgruppens holdninger til kanalene – ikke minst i utformingen av reklamen. Det bekreftes i en ny undersøkelse utført for Apeland.

Nordmenn kan ikke fordra reklame på SMS, nett-tv eller epost. Vi foretrekker reklame i mindre påtrengende kanaler, som avis, magasiner og på kino. Det viser en undersøkelse utført av Norstat for Apeland. Hele 84 prosent av de spurte trekker frem reklame på SMS og MMS som den verste reklameformen de vet. Deretter følger reklame på epost, nett-tv, Spotify, Facebook og andre sosiale medier. Denne negative holdningen er felles for alle, uavhengig av alder og kjønn.

– Undersøkelsen bekrefter vår oppfatning av at vi ikke utelukkende kan se på hvor mange potensielle seere, lesere eller lyttere en reklamekanal har. Målgruppens holdning til kanalen må tas med i vurderingen, og formen og utrykket må tilpasses kanalene du velger, sier rådgiver Jannicke Wold Rød i Apelands analysegruppe.

Ikke for nærme, takk!

Folk flest blir mer negative til reklamekanalen, jo mer påtrengende kanalen oppleves å være.
– Når vi mottar reklame gjennom for eksempel SMS eller sosiale medier, føler vi at den trenger seg inn i vår personlige sfære. Dette er kanaler vi selv ønsker å styre og kontrollere, og misliker derfor sterkt at disse benyttes til reklame. Enda verre er det at reklame gjennom disse kanalene ofte er skreddersydd og tilpasset deg som person. Slike reklamekanaler reagerer mange veldig negativt på, sier Wold Rød.

Vil velge selv

Holdningen til reklame i mer tradisjonelle og mindre påtrengende kanaler er derimot langt mer positiv. Hele tre av fire er positive eller nøytrale til avisreklame, og syv av ti til reklame i magasiner, kinoreklame og reklameplakater på buss, T-bane og annen offentlig transport.
– Dette er mindre påtrengende kanaler, og reklamen oppleves derfor som mer valgfri. Dersom vi leser en avis, kan vi selv velge om vi ønsker å bruke tid på reklamen, sier Wold Rød.