Vinner Dagligvareslaget: KIWI På Omdømmetoppen

Vinner dagligvareslaget: KIWI på omdømmetoppen

KIWI er dagligvarekjeden med best omdømme hos det norske folk, men Rema 1000 øker mest. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. KIWI får en omdømmescore på 82,8 poeng av 100 mulige. Meny har en omdømmescore på 80,1. Begge kjedene er i år i kategorien «fremragende omdømme». Det plasserer KIWI og Meny i godt selskap med blant annet virksomheter som Finn.no, Hurtigruten, IKEA og Freia. Freia har i år Norges beste omdømme blant Norges mest synlige selskaper.

Bunnpris på bunn

Mens Meny klatret opp til fremragende omdømme, falt Coop ned i kategorien «godt omdømme», med en score på 79,3 poeng. Etter sitt betydelige fall i fjor økte Rema 1000 i år med 2,3 poeng, og var den dagligvarekjeden som klatret mest. De måtte likevel se seg slått også av Spar, men hadde et bedre omdømme enn både Joker og Bunnpris. I tillegg til å havne på bunnen blant dagligvareaktørene, var også Bunnpris den dagligvarekjeden som falt mest. Selskapet fikk 60 poeng. Det var ned 4,4 poeng sammenliknet med i fjor.

Kjemper om marked på 175 milliarder kroner

– Dagligvareaktørene sloss om store penger, og omdømmet har betydning for hvor folk velger å legge igjen pengene. Målingene tyder på at både KIWI, Meny og Coop har truffet blink både i butikkene og i kommunikasjonen, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Dagligvareselskapene som ble målt er:

  • KIWI, 82,8 poeng (82,7 poeng i fjor)
  • Meny, 80,2 poeng (79,8 poeng i fjor)
  • Coop, 79,3 poeng (82,4 poeng i fjor)
  • Spar, 72,9 poeng (ble ikke målt i fjor)
  • REMA 1000, 69,2 poeng (66,9 poeng i fjor)
  • Joker, 66,4 poeng (sist målt i 2013: 62,0 poeng)
  • Bunnpris, 60,0 poeng (64,4 poeng i fjor)

Freia på omdømmetoppen

Vinneren av omdømmekåringen, uavhengig av bransje, er Freia. De har en omdømmescore på 86,3 poeng.
Les mer: Freia har Norges beste omdømme.

– Med unntak av noen få selskaper er omdømmet til norske selskaper rimelig stabilt. To tredjedeler av Norges mest synlige selskaper har et godt eller fremragende omdømme. Årsaken er blant annet at de fleste av dem er blitt bedre til å lytte og flinkere til å bruke det de hører til å justere sin adferd. Det som er nytt de siste årene, er at bedriftene har fått flere muligheter til å lytte. Gjennom å analysere egne og andres data tilpasser de produkter og tjenester til kundenes behov og forventninger. Økt dialog i sosiale medier er også effektivt for å forstå kundene bedre og endre seg, sier Apeland.


RepTrak Norge 2018: Last ned oversikt over omdømmescore for Norges 50 mest synlige selskaper her (Illustrasjon: Apeland/Reputation Institute).

Les mer:

Freia har Norges beste omdømme

Hurtigruten med beste omdømme blant transportselskapene

Apple på teknologitoppen 

Hurtigruten med beste omdømme blant transportselskapene 

Mat og drikkeprodusenter topper omdømmemåling

Sbanken og Gjensidige på topp innen bank og forsikring

Vinner dagligvareslaget: KIWI på omdømmetoppen