Anna Heumrønningen Instagram
Bør du kaste deg på straks Instagram åpner for annonsering? Anna Heumrønningen gir ekspertråd.

Visuell annonsering

Etter en begrenset testperiode åpner Instagram 30. september for annonsering i 30 nye land, inkludert Norge. Bør du gripe muligheten? Anna Heumrønningen i Apeland gir gode råd.

Siden oppstarten i 2010 har bildedelingstjenesten Instagram vokst raskt. Kanalen har nå over 300 millioner brukere over hele verden, inkludert nær 1,4 millioner nordmenn. Norske annonsører vil gjerne nå bredere ut på Instagram, og i løpet av høsten lanseres flere annonsemuligheter. Det finnes gode grunner for å teste disse så snart det lar seg gjøre, ifølge Anna Heumrønningen, leder for digitalavdelingen i Apeland.

God effekt, lav pris

– Når nye digitale annonseformater lanseres, kan du ofte få veldig god effekt til en lav pris i begynnelsen. Forbrukerne overser ikke de nye formatene på samme måte som tradisjonelle annonser de er vant til. Samtidig vil det i en startfase være lavere konkurranse om annonseplassen, så du får mer for pengene, påpeker Heumrønningen.

Funksjonalitet som Facebook

Annonsering på Instagram er en ny mulighet til å nå bredere ut, og det kan gjøres på flere ulike måter. Annonseringen vil få ganske lik funksjonalitet som Facebook, som nå eier Instagram. Det vil blant annet bli muligheter for handlingsknapper, målretting og forenklede annonsekjøp. Instagram vil tilby tre ulike annonseløsninger:

  1. Vanlige bildeannonser
  2. Videoannonser med filmer på opp til 30 sekunder, i landskapsformat
  3. Karusellannonser, der folk kan sveipe for å se flere bilder – og inkludere en handlingsknapp

Avhengig av målsetting kan effekt måles gjennom antall klikk til nettside, installering av mobilapper, videovisninger og generell oppmerksomhet.

Ikke egnet for alle

Selv om lansering av annonsemuligheter gjør Instagram interessant som kommersiell kanal, vil ikke det si at kanalen er egnet for alle bedrifter, advarer Anna Heumrønningen.
– Dersom du ikke har testet ut Instagram som kanal tidligere, bør du tenke nøye gjennom om din bedrift har noe visuelt spennende å legge ut av verdi for målgruppen. Vår erfaring er at bilder av høy kvalitet, både når det gjelder motiv og det fototekniske, skaper vesentlig mer engasjement enn bilder av lav kvalitet. Dersom du skal være på Instagram, bør du med andre ord gjøre det skikkelig, sier hun.

Ingen gratis lunsj

Det siste året har mange bedrifter skiftet fokus fra Facebook til Instagram, som følge av at Facebook gjorde kraftige innstramninger i den organiske (ubetalte) rekkevidden. Ifølge Heumrønningen er det bare et tidsspørsmål før også Instagram blir en «pay to play»-kanal, hvor du må regne med å betale for å nå ut til tilhengerne dine.
– Selv om Instagram kommer til å ta betalt for rekkevidde er kanalen, i likhet med Facebook, avhengig av at innholdet ikke oppfattes som spam. Derfor vil engasjerende innlegg av høy kvalitet belønnes med lave priser og stor spredning, forteller hun, og avslutter med et godt råd:
– Bruk tiden frem til endringen på å bygge en stor følgerbase – og på å teste ut hva slags innhold som skaper mest engasjement i din målgruppe.

Ellen Paulsen

Ellen er en erfaren rådgiver, som har arbeidet med de fleste av våre største kommunikasjonskampanjer gjennom mange år. Hun jobber strukturert og målrettet med å finne gode løsninger for små og store utfordringer, og sikrer at helhetlige kampanjer tas systematisk ut i alle kanaler. De siste årene har hun jobbet spesielt med digitale og sosiale kanaler.