Ole Christian Apeland Omdømmedagen

Walt Disney og Google har verdens beste omdømme

The Walt Disney Company og Google er selskapene med best omdømme i verden, viser Reputation Institutes undersøkelse Global RepTrak 2014. Resultater fra den norske undersøkelsen offentliggjøres på Omdømmedagen 13. mai.

Mer enn 55 000 intervjuer om de 100 mest synlige selskaper er gjennomført i verdens 15 største markeder. Tallene er klare: The Walt Disney Company og Google er selskapene med best omdømme på verdensbasis, på en delt førsteplass.

– De beste selskapene i verden ser på omdømme som et viktig element i sin strategi, ikke som et passivt resultat av sin kommunikasjon. De bruker tilbakemeldinger fra kunder og andre viktige grupper for å ta bedre forretningsbeslutninger. Det er det som gjør dem relevante og til å stole på, og som igjen gir dem mer tilbake for sine investeringer, sier Kasper Ulf Nielsen, partner i Reputation Institute.

Spent på norske resultater

Kommunikasjonsbyrået Apeland offentliggjør resultatene fra RepTrak Norge 2014 på Omdømmedagen 13. mai.
– Vi har ikke målt The Walt Disney Company her i Norge, men måler faktisk Google for første gang i år. Det skal bli spennende å se om de gjør det like bra i den norske omdømmeundersøkelsen som globalt, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland, som er norsk representant for Reputation Institute.

Selskapene med best omdømme i verden

1. The Walt Disney Company og Google (delt 1. plass)
3. BMW Group og Rolex (delt 3. plass)
5. Sony
6. Canon
7. Apple
8. Daimler
9. Lego
10. Samsung og Microsoft (delt 10. plass)

Les mer