
TAKKET: Gaute Langdal, Torkel Vik, Grete Herlofson og Ole Christian Apeland på markeringen av at Pantelotteriet har gitt Røde Kors den første milliarden.
Nyhet 09.12.2025
Røde Kors takket Apeland ved milliardfeiring
Da Røde Kors feiret at støtten fra Pantelotteriet har passert én milliard kroner, ble Apeland trukket frem som en viktig bidragsyter til suksessen.
Pantelotteriet har blitt landets mest populære lotteri. Bare i år blir om lag 25 nordmenn pantemillionærer. Gevinsten for samfunnet er aktivitet, beredskap og fellesskap i mer enn 350 lokale Røde Kors-lag.
Det var Olav Thon som fikk ideen til Pantelotteriet og realiserte den på slutten av 1990-tallet. Lotteriet har vokst jevnt, og nå spilles det for over 400 millioner kroner årlig.
Apeland har vært Pantelotteriets kommunikasjonspartner siden begynnelsen, og bidrar blant annet med redaksjonell omtale, reklamefilmer og budskap ved panteautomatene.
Torkel Vik i Apelands mediegruppe har jobbet med Pantelotteriet siden 2008.
– Vi får automatisk melding hver gang noen vinner en million. Da ringer vi vinneren, butikken og Røde Kors lokalt, før vi utvikler spennende historier til ulike medier, forteller han.
På milliardmarkeringen mottok Torkel et takkediplom på vegne av Apeland fra generalsekretær Grete Herlofson i Røde Kors.
Ekstra og velfortjent heder fikk Pantelotteriets leder, Gaute Langdal, som har bygget opp lotteriet siden starten, og dermed skapt en stabil inntektskilde for organisasjonen.
– Vi setter stor pris på samarbeidet med Apeland. Byrået deler vårt engasjement for prosjektet og leverer toppkvalitet, både når det gjelder medieomtale, reklame og andre kommunikasjonsoppgaver. Det betyr mye for vår suksess, sier Langdal.
Ole Christian Apeland beskriver samarbeidet som perfekt for byrået.
– Pantelotteriet gir oss stor tillit og stiller høye krav. De forstår verdien av å bygge på analyse og arbeide målrettet og langsiktig i alle kanaler for å vokse, og vi er svært stolte av og glade for hva Pantelotteriet har blitt, sier han.