
Brønnøysundregistrene er den offentlige virksomheten i Norge med best omdømme, viser undersøkelsen Traction Offentlig 2025.
Nyhet 13.08.2025
Brønnøysundregistrene øverst på omdømmeliste: – Vi møter hele Norge hver dag
– Brønnøysundregistrene gjør viktig informasjon enkelt tilgjengelig og leverer høy kvalitet. Oversiktlig og pålitelig informasjon skaper gode brukeropplevelser, sier Ole Christian Apeland.
– Jeg er både stolt og overrasket, sier sjef for Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk fra Rørvik. Brekk tror årets topplassering skyldes at Brønnøysundregistrene er tydelig opptatt av innovasjon og nyskaping og å gjøre brukerne fornøyd.
– Vi har alle virksomheter i norsk næringsliv som kunde og møter hele Norge hver dag. Vi har ikke råd til å gjøre feil, understreker han.
Tett på omdømmetoppen
Traction Offentlig kartlegger omdømmet til offentlige etater, og er utviklet av kommunikasjonsbyrået Apeland i samarbeid med Altinget og Norstat. I årets undersøkelse er 40 virksomheter vurdert, og folket deler sin oppfatning av blant annet tillit, kvalitet, etikk og ledelse.
– Årets Traction offentlig viser at etatene generelt har godt omdømme. Hele 33 av de 40 målte ender i kategorien “svært godt” eller “godt” omdømme, og flere scorer sterkere enn i fjor sier Ole Christian Apeland.

Gjengangere i bunnen
Rett etter Brønnøysundregistrene ligger Statistisk sentralbyrå og Statens kartverk på omdømmetoppen. Helt nederst på listen er Bane NOR, Nav og Statsbygg. Førstnevnte hadde også samme plassering i fjor.
– Bane NOR, Nav og Statsbygg forbindes av mange med forsinkelser, kompliserte prosesser og prosjekter som går galt. Når mediebildet preges av problemer, og få opplever de gode sidene direkte, blir det krevende å bygge et godt omdømme, sier Apeland.
Ressursutnyttelse et svakt punkt
I tillegg til omdømmescore, som er en emosjonell score, vurderer respondentene også ulike egenskaper ved etatene. Generelt får de 40 målte best score på kvalitet og ledelse, mens klimainnsats og effektiv ressursutnyttelse får svakest score. Vinneren, Brønnøysundregistrene, er blant de få som oppleves å utnytte ressursene sine godt. Også på dette området ligger Nav og Bane NOR i bunnen.
– Folk er skeptiske til etatenes ressursutnyttelse, og her ligger det både en stor utfordring og en mulighet for etater som ønsker et bedre omdømme og dermed mer velvilje. De må levere god verdi for pengene og vise det. Dette kommer nok til å bli enda viktigere i årene fremover, med hardere konkurranse om offentlige midler, sier Ole Christian Apeland.
